Miljö

Låt inte vårt klimatarbete gå upp i rök

Sverige är ett av de länder som har minskat utsläppen av växthusgaser. Det är glädjande, men dessvärre långt från tillräckligt. Fortfarande släpper vi ut många gånger mer per person än vad som är hållbart för jordens klimat. Men vi har klarat våra åtaganden enligt Kyotoavtalet med råge.
Sverige hJonas riksdagenar därför ett betydande överskott av utsläppsrätter, ett överskott som den borgerliga regeringen nu överväger att sälja. Enligt Kyotoavtalet fick vi tillstånd att öka utsläppen med fyra procent till 2012 jämfört med 1990 års nivå. Sveriges riksdag bestämde att vi i stället ska minska utsläppen med fyra procent. Detta mål har sedan slagits rejält, inte minst som en följd av de klimatåtgärder som beslutades och genomfördes när majoriteten i riksdagen var rödgrön

Sverige har därför ett betydande överskott av utsläppsrätter, ett överskott som den borgerliga regeringen nu överväger att sälja. Enligt Kyotoavtalet fick vi tillstånd att öka utsläppen med fyra procent till 2012 jämfört med 1990 års nivå. Sveriges riksdag bestämde att vi i stället ska minska utsläppen med fyra procent. Detta mål har sedan slagits rejält, inte minst som en följd av de klimatåtgärder som beslutades och genomfördes när majoriteten i riksdagen var rödgrön

Detta överskott av utsläppsrätter är en direkt effekt av att det svenska folket har tagit klimatfrågan på allvar. Politiska beslut och satsningar på ny teknik har spelat stor roll. Men även att enskilda har gjort aktiva val för miljöns skull har varit en starkt bidragande orsak. Men om detta överskott av utsläppsrätter säljs så är alla dessa ansträngningar värdelösa. I stället för att vi faktiskt begränsade utsläppen för miljöns och klimatets skull så kan våra utsläppsrätter då användas för att öka utsläppen hos den som köper rätten att förorena.
Åratal av klimatansträngningar skulle då bokstavligen kunna gå upp i rök i exempelvis polska kolkraftverk. Det vore ett slag i ansiktet på alla de som har arbetat för att minska våra utsläpp.
Det finns ett alternativ. Sverige kan, liksom Storbritannien, annullera utsläppen. Vi tar då helt enkelt bort möjligheten att använda det svenska överskottet för nya utsläpp. Det vore inte bara det bästa för klimatet utan även för att Sverige ska tas på allvar som seriös internationell aktör för en ansvarsfull klimatpolitik.

Jonas Sjöstedt riksdagsledamot för Vänsterpartiet i Västerbotten.