Debatt

Sluta handla med varor från ockuperat palestinskt område!

Vänsterpartiet och Miljöpartiet lämnar in ett initiativärende till Regionstyrelsens sammanträde den 4 juni. Vi vill ha en utredning om Region Västerbotten använder produkter och tjänster från israeliska företag som har verksamhet på ockuperade palestinska områden. Och om så är fallet att upphöra med detta.

Israels attacker mot Gaza efter Hamas terrordåd den 7 oktober har i skrivande stund pågått i mer än ett halvår. Över 35 000 har dödats varav en överväldigande majoritet civila, bland annat 15 000 barn och 10 000 kvinnor. Mer än 10 000 människor uppges saknade, troligtvis döda, begravda under rasmassorna.

De nyligen upptäckta massgravarna har fått FN att reagera med bestörtning. Kropparna uppges visa tecken på tortyr och avrättning och en del kan ha begravts levande. Flera av dem är barn. Mycket pekar på att Israels sätt att föra krig är brott mot mänskligheten.

Att fortsätta handla med varor från ockuperat palestinskt område vore både att acceptera och normalisera, men även att ekonomiskt stötta den pågående slakten av det palestinska folket, vilket vi vänder oss starkt emot.

Sedan staten Israels upprättande har israeliska bosättare återkommande ockuperat palestinska områden genom illegala bosättningar, med eller utan staten Israels stöd. Något som inte heller upphörde efter fredsöverenskommelsen 1993 då Palestina och Israel ömsesidigt erkände varandras rätt till existens.

Ockupationer sker nu öppet med stöd från Israels regering.
Med det tilltagande våldet och hårdnande repressionen mot palestinier i Gaza men också på Västbanken, finns det alla skäl att undvika varor och tjänster från ockuperade områden i Palestina till dess att Israels brott är utredda av ICJ som utreder Israel för folkmord. Över 800 folkrättsexperter samt flertalet av FN:s särskilda utredare har uttalat sig om att det Israel genomför är ett folkmord.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet lämnar därför in ett initiativärende om att utreda om Region Västerbotten använder produkter och tjänster från israeliska företag som har verksamhet på ockuperade palestinska områden. Om så är fallet vill vi att regionen upphör med att använda dessa produkter och tjänster.

Nu måste alla åtgärder vidtas för att stoppa folkmordet. För en varaktig fred måste Israels ockupation upphöra och palestinierna tillåtas att leva i fred och frihet.

Vänsterpartiets ledamöter i regionfullmäktige

Jonas Karlberg (V)