Flera Västerbottensmotioner klubbades igenom under historisk kongress

Vänsterpartiets historiskt långa kongress där man bland annat antog ett nytt partiprogram gick av stapeln 8–12 maj i Jönköping. Ett flertal motioner med Västerbottens-koppling klubbades igenom, bland annat en från Vänsterpartiet Nordmaling.

– Vi är väldigt glada över att Vänsterpartiet tar en tydlig riktning i denna fråga och ser fram mot att partiet driver detta på bred front nationellt, regionalt och kommunalt, säger Viktor Krutrök, motionens författare och tidigare ordförande för Vänsterpartiet Nordmaling.

I motionen hade man uttryckt att mer av de värden som skapas via naturresurser ska stanna kvar i regioner och kommuner. Man menar att det kommunala utjämningssystemet inte fungerar och att kommunerna som bistår med miljarder till statskassan måste få mer tillbaka för att kunna möta utmaningarna i välfärden, bygga ut infrastrukturen och kunna satsa mer på idrott och kultur.

– Vi måste kunna erbjuda bättre villkor så att fler vill stanna kvar inom de kommunala yrkesgrupperna och kunna erbjuda framtidstro till ungdomarna och de nyanlända, säger Viktor.

Från Vilhelmina fanns två motioner med koppling till Sveriges koloniala historia, urfolk och nationella minoriteter, skrivna av Åsa Össbo. Båda motionerna klubbades igenom vilket innebär att man i Vänsterpartiets partiprogram nu lagt till att exploateringen av norra Sverige är en del av en lång, kolonial historia och att man tydliggör att den svenska staten genom historien har utsatt urfolk och nationella minoriteter för allvarliga oförrätter.

– Väldigt roligt att kongressen biföll motionerna. Det är viktigt att partiprogrammet visar på den kulturella mångfald som funnits här sedan länge och att Sverige har en kolonial historia, där begrepp som urfolk behöver användas, i synnerhet i relation till de nya industrisatsningarna i norr där rättigheter och intressen ofta blandas ihop, säger Åsa Össbo, som förutom att vara medlem i Vänsterpartiet Vilhelmina också finns med i styrelsen för Vänsterpartiet Västerbotten.

Hälso- och sjukvården är en av väljarnas viktigaste frågor där Vänsterpartiet ofta ligger högt i förtroende. Frågorna debatterades flitigt under kongressen och hälso- och sjukvårdsfrågorna fick ett lyft i det nya partiprogrammet. Bland annat genom nya texter som beskriver allmän välfärds betydelse och roll och vikten av hälso- och sjukvård i vår politik, utifrån motioner Västerbotten varit med och skrivit.

Det kommer nu att tydligt framgå i partiprogrammet att ansvaret och styrningen över hälso- och sjukvården ska ligga hos regioner och kommuner, inte förstatligas. Men att staten behöver ta ett större ekonomiskt ansvar för att ge goda och jämlika förutsättningar. Staten ska också ha ett övergripande ansvar för att det finns utbildad profession i hela landet.

– Kongressen bekräftade vikten av lokal förankring och kommunernas och regionernas viktiga roll, men också statens betydelse för att ge förutsättningar för en jämlik vård, säger Jonas Karlberg, regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet som varit med och skrivit flertalet av sjukvårdsmotionerna.

Utöver dessa klubbades även tre motioner som rör hbtqi-frågor med koppling till Västerbotten igenom, bland annat en som ville byta ut hbtqi till hbtqia+ i partiprogrammet och en som ville lägga in text för att fortsätta stärka hbtqi-personers rättigheter och tryckte på att hbtqi-personer som söker skydd ska få asyl här, en könstillhörighetslag som baseras på självbestämmande och ett tredje juridiskt kön.

Fakta:
  • Totalt hade cirka 1300 motioner skickats in till kongressen, varav drygt 950 rörande partiprogrammet.
  • Av de totalt 225 ombuden hade Västerbotten 7 på plats: Jonas Karlberg, Umeå, Berit Edvardsson, Umeå, Bore Sköld, Umeå, Eva Arvidsson, Umeå, Daria Mårtensson, Malå, Anna Dahlén, Lycksele och Anna Maria Lindgren, Umeå.

Mer information:
Anna Maria Lindgren