Våra kommunkandidater

Här kan du läsa mer om våra första kommunkandidater.

1. Åsa Össbo, Dikanäs

– Jag vill att villkoren ska vara lika för glesbygden och tätorten, skolorna ska hålla god standard och ge eleverna möjlighet att utvecklas. Oavsett om skolan är liten och ligger långt ifrån de större orterna ska det finnas samma förutsättningar för eleverna. Vi kan också göra mycket mer gällande klimat och miljö, nu är det dags att vi slutar prata och börjar agera. Vår kultur är starkt präglad av den samiska och måste få mer utrymme i kommunen.

2. Anna-Karin Sund, Vilhelmina

– Trots att vi är olika så har vi samma rättigheter och möjligheter, men fortfarande finns stor okunskap om HBTQI-personers identitet, detta vill jag ändra på. Jag vill också att vården och omsorgen till våra äldre ska förbättras. Personer med funktionsnedsättning är en stor grupp med olika behov och vi måste göra samhället mer tillgängligt så att alla kan vara delaktiga i samhället.

3. Rune Andersson, Saxnäs

– Vi kan utveckla besöksnäringen mycket mer och särskilt ekoturismen. Skogen, naturen är vår livsnerv och vi måste ta ett större ansvar så att kommande generationer också kan njuta och leva av det naturen ger. Att kunna uttrycka sig oavsett om det gäller musik, konst, balett eller något annat är viktigt för både kommunen och den enskilde, därför har vi motionerat om att återskapa musik-/kulturskolan i Vilhelmina.

Hela kommunlistan

Listorna i de övriga valen i Vilhelmina kommun