Debatt

Vår ambition ligger fast – Lycksele BB ska vara kvar

Förlossningsvården i Västerbotten har länge varit ansträngd. För att förbättra situationen har vi i den rödgröna majoriteten vidtagit flera olika åtgärder genom åren. Vi konstaterar att åtgärderna inte varit tillräckliga, men vår ambition ligger fast – Västerbotten ska ha tre akutsjukhus och tre förlossningar i länet.

När regionen även denna jul beslutade att hålla Lycksele BB stängt över jul gjordes därför en utredning för att ta fram fler förslag på lösningar. Som det har rapporterats går vi nu vidare med utredningens främsta förslag för att säkra Lycksele BB.

I Västerbotten har vi tre akutsjukhus och tre förlossningsenheter. Vi i den rödgröna majoriteten är eniga om att det så ska förbli. Lycksele BB är landets minsta förlossningsenhet och avgörande för utvecklingen i Västerbottens inland. Men en förlossningsenhet med ca 300 födslar per år innebär utmaningar för att behålla och utveckla barnmorskors och läkares kompetens samt för att utbilda fler nya barnmorskor. Dessa utmaningar saknar dock inte lösningar – personalen på Lycksele BB och Barnmorskeförbundet har en lång lista på såväl nya som beprövade lösningar som vi tar till oss.

2017 gjorde vi förändringar i förlossningsvårdens organisation då Centrum för Obstetrik och Gynekologi (CFOG) blev en gemensam länsklinik för länets tre sjukhus. Med en gemensam länsklinik kunde personalen rotera mellan länets tre förlossningskliniker vilket stärkte Lycksele BB något, men tärde på personalen från Skellefteå och Umeå som fick åka mycket mellan sjukhusen.

2021 påbörjade vi därför arbetet att ta fram en handlingsplan för en stabil bemanning av barnmorskor. I samband med stängningen av Lycksele BB i julas blev det dock tydligt att vi behöver göra mer än så. Därför tillsattes en utredning för att ta reda på möjliga vägar framåt för att säkra BB i Lycksele. Utifrån dess slutsatser har vi i den rödgröna majoriteten tagit beslut att:

• Upphandla den totala bemanningen till förlossningsvården på Lycksele BB under en begränsad tidsperiod. Personal och chefer är hoppfulla om Lycksele BB:s framtid, men de behöver lugn och ro för att bygga upp personalgruppen igen. Därför satsar den rödgröna majoriteten i enlighet med utredningens rekommendation på att fortsätta hålla Lycksele BB stängt under en begränsad tid och att ledningen i samråd med de anställda under den tiden upphandlar den totala bemanningen av förlossningspersonal.
  • Utveckla en Lyckselemodell. Personalen och cheferna på Lycksele BB har många idéer om vad som behöver göras för att vända trenden på förlossningsenheten. Vi i den rödgröna majoriteten och tjänstepersonsledningen för dialog med personalen, men behöver bli ännu bättre på att lyssna och ta till oss personalens synpunkter. Därför ska en projektgrupp bestående av representanter från personalen och ledningen på Lycksele BB arbeta fram långsiktiga lösningar utifrån Lycksele situation, som bland annat handlar om barnmorskeledda förlossningar.
  • Säkerställa omhändertagandet av gravida kvinnor i inlandet under Lycksele BB:s stängning. Besluten om de tidsbegränsade stängningarna av Lycksele BB har aldrig varit lätta att ta. Men besluten har vi tagit för personalens och de förlösande mammornas och de nyföddas skull. Under tiden som Lycksele BB är stängt ska vi garantera omhändertagandet av alla havande i inlandet.

Vi i den rödgröna majoriteten vill ta vara på den enande kraften som finns bland alla regionens partier i denna fråga. Vi vill därför uppmana till samsyn och inte splittring samt vädja till andra politiker att visa den seriositet som denna allvarliga situation kräver.

Vi vill att människor ska fortsätta leva och verka i inlandet, och vi vill att allt fler barn ska växa upp här. Kanske behöver också våra respektive partier på den nationella nivån bli bättre på att lyssna till oss politiker runtom i landet som bättre känner till landsbygdernas förutsättningar och utmaningar och dess viktiga roll för vårt land. Vi kommer göra allt vi kan för att behålla Sveriges minsta förlossningsenhet – för Lycksele BB handlar om så mycket mer än bara ett BB.

Jonas Karlberg (V), regionråd med ansvar för jämlikhet och jämställdhet

Kjell Bäckman (V), andre vice ordförande Hälso- och sjukvårdsnämnden

Peter Olofsson (S), regionstyrelsens ordförande

Anna-Lena Danielsson (S), ordförande Hälso- och sjukvårdsnämnden