Landstinget

Sjukvården behöver ökade resurser, inte nya kontrollmyndigheter!

Socialministern Göran Hägglund vill inrätta en ny myndighet för att granska och utvärdera sjukvården, regeringen fattar beslut i dag. Vänsterpartiets gruppledare i landstinget Maria Grip, anser att de har fel perspektiv.

-Sjukvårdens huvudproblem är att det saknas pengar då arbetslösheten gör att skatteintäkterna minskat och staten inte tagit sitt ansvar utan låtit sina bidrag urholkas, anser Maria. -Regeringen borde i stället ta ansvar för mer pengar till sjukvården i hela landet, det skulle ge bättre kvalité, vi skulle undvika neddragningar och arbetslös vårdpersonal. Situationen för 2011 är ju mörk för alla landsting, betonar Grip.

-För att slippa diskutera den heta politiska frågan om att finansiera en sjukvård som pressats hårt från alla håll, inte minst efter regeringens alla skattesänkningar, så inrättar man hellre en ny kontrollmyndighet, påpekar Grip.

-Det kommer att leda till ännu mer krav om rapportering och dokumentation av allt som görs i sjukvården, knappast nåt som personalen vill ägna mer tid åt när de sliter för att medborgarna ska få del av den goda vård som trots allt finns att ge, avslutar hon sin kommentar.
För mer info:
Maria Grip, Gruppledare V,