Debatt

Dags att ta hem våra trupper

Jonas Sjöstedt och Hans Linde skriver om USA.s och Sveriges roll i Afghanistan.
Ytterligare 30 000 soldater från USA ska sändas till Afghanistan, den amerikanska styrkan har tredubblats på kort tid. Det krig som Sverige deltar i trappas upp snabbt. Vi menar att detta är ett krig som inte kan vinnas. Istället kommer den militära upptrappningen att leda till att fler afghaner dör och sannolikt också till att fler afghaner ser de utländska trupperna som ockupanter och ansluter sig till talibanerna. Inga tecken finns på att motståndet mot de utländska soldaternas närvaro minskar, tvärtom.
USA:s motiv för kriget är att bekämpa al-Qaida. Men al-Qaidas närvaro i Afghanistan är svag idag. Istället har organisationen sina baser i länder som Somalia, Yemen och Pakistan. Vad är Sveriges motiv för att delta i kriget? Det verkar variera beroende på tid och på vem man lyssnar. Om man inte vet varför man sänder soldater i krig och inte hur kriget ska vinnas så bör man nog avstå från att delta.
Strategin för återuppbyggnad av Afghanistan bygger på att det finns en legitim regering i Kabul. Men president Karzai har inte bara kommit till makten med hjälp av valfusk, hans regim är dessutom genomkorrupt. Biståndet når inte ut som det borde. Narkotikatrafiken frodas och regeringen antar lagar som förtrycket landets kvinnor.
Om utvecklingen i Afghanistan ska kunna vändas krävs en massiv satsning på civilt bistånd, besked om när de utländska truppernas ska dras tillbaka och en politisk dialog med syfte att få fler pashtuner, som är talibanernas främsta rekryteringsbas, med i en politisk process.
Istället satsar de flesta länder, inklusive Sverige, det mesta av resurserna på militär närvaro i landet. Efter åtta år av krig har den strategin misslyckats fullständigt. När militären dessutom ofta kopplas samman med det civila biståndet så finns det en risk att det görs till en måltavla för attacker. Ändå vill vår regering sända fler soldater.
USA:s strategi är även Sveriges strategi i kriget i Afghanistan, någon annan finns inte. De svenska soldaterna står under amerikanskt befäl och Nato-befäl. Vi menar att Sveriges roll istället är att visa att det är möjligt att lämna över ansvaret för säkerheten till afghanska styrkor och att satsa mer på civilt bistånd och politisk dialog. Vänsterpartiet kräver därför ett tillbakadragande av de svenska trupperna ur Afghanistan.
Hans Linde, riksdagsledamot (V)
Jonas Sjöstedt, kandidat till riksdagen (V)