Västerbotten

Privata vinster eller lärare?

Vänsterpartiet går till val på att bygga väldens bästa välfärd, utan privata vinster. Under 2007 bedrevs 6 procent av skola, vård och omsorg i Västerbotten i privat regi. Det motsvarar en vinst på 124 miljoner kronor, det visar en framräkning som Vänsterpartiet gjort av SCBs siffror kring vinstuttag i privata bolag i välfärdssektorn.

–       För oss i Västerpartiet är det enkelt. Vi vill anställa mer personal i skolan och vården istället för att våra skattepengar ska gå till vinster i skol- och vårdbolag, säger Jonas Sjöstedt, som kandiderar till riksdagen för Vänsterpartiet. Våra granländer har betydligt hårdare regler som vi kan ta lärdom av. Det finns alla möjligheter att se till att våra skattepengar går till välfärd, inte privata vinster.

–       Istället för 124 miljoner i vinst hade vi kunnat anställa ca 260 fler lärare i Västerbotten, fortsätter Tamara Spiric, gruppledare för V i Umeå. Då har vi verkligen möjlighet att öka lärartätheten, en mycket viktig fråga under kommande mandatperiod.Det finns mycket som tyder på att än mer av västerbottningarnas skattepengar går till vinster i privata bolag. Sen 2007 har till exempel den borgerliga regeringen inför vårdval som tvingar landsting att släppa in privata bolag i primärvården.

–      I Västerbotten har vi hittills kunnat stoppa stora privatiseringar inom vården, något som vi i Vänsterpartiet är stolta över, säger Maria Grip, gruppledare i landstinget. En ny regering måste ta bort den fria etableringsrätten så att privata vårdbolag inte får etablera sig där de tror att det är lönsamt. Vi vill ha bra sjukvård i hela Västerbotten, inte bara vid kusten där man kan locka många patienter, avslutar Maria.

För mer information, kontakta:

Jonas Sjöstedt: 070 554 15 21

Tamara Spiric: 070 227 19 89