Landstinget

(V) begär besked från alliansen om Lycksele lasarett

Maria Grip, gruppledare (V) i landstinget, begär besked från alliansen:
-Ska driften av Lycksele lasarett privatiseras eller inte?
Efter olika uppgifter i media om privatisering och bolagisering anser Vänsterpartiets Maria Grip att de borgerliga partierna bör ge klara besked till väljarna om de vill privatisera driften av Lycksele lasarett. Hon riktar nu en tydlig fråga till alliansens landstingspolitiker
-Vill de borgerliga partierna privatisera driften av Lycksele lasarett genom att lägga ut den på entreprenad, svara ja eller nej på den frågan i stället för att lägga ut dimridåer, säger Grip.

Hon anser att väljarna måste få veta vad som ska hända med Lycksele lasarett om de borgerliga partierna vinner Landstingsvalet. Maria Grip menar att det är viktigt att alla ska känna tryggheten i att det finns en väl fungerande sjukvård, även de som bor i inlandet. Dessutom menar hon att ett privat företags intressen alltid riskerar att komma i konflikt med patientens vårdbehov.

– En misslyckad privatisering av Lycksele lasarett kan verkligen hota hela verksamheten. Jag ställer inte upp på såna äventyr, vårdbehov ska gå före företags intressen, säger hon.

Grip berättar att de stora vårdföretagen haft stora vinster senaste året. Carema, som driver Dragonens Hälsocentral i Umeå, ökade tex vinsten med 35% år 2009.

–  Hälsa och sjukvård måste få kosta, men det ska vara för att ge mer vård till Västerbottningarna, inte för att skapa ökade vinster i vårdföretag, kommenterar Grip.

För mer information, kontakta:
Maria Grip 0730 566 900
Kjell Bäckman 070 611 73 44