Miljö

Är klimatet redan glömt?

För ett halvt år sedan stod debatten om klimatförändringar och växthuseffekten i politikens centrum. Men efter misslyckandet för FN:s klimatmöte i Köpenhamn är det som om debatten har tagit en paus. Idag diskuterar få politiker klimatet trots att allt tyder på att klimatförändringarna går snabbare än vi förut har trott. Halten koldioxid i atmosfären stiger och risken är att vi nu förändrar jordens klimat och på så vis hotar miljoners människors liv och utkomst genom höjd havsnivå, ökenutbredning och sinande färskvattenresurser.

Vår regering med statsminister Reinfeldt och miljöminister Carlberg i spetsen gjorde förut en stor sak av att vilja begränsa utsläppen av växthusgaser. Nu bekämpar de och deras partier konsekvent konkreta förslag till att få ned de svenska utsläppen trots att vi i Sverige per person släpper ut flera gånger mer växthusgaser än vad som är hållbart.

Tillsammans med de andra rödgröna partierna har vi i Vänsterpartiet föreslagit en rad investeringar och skatteändringar som verkligen skulle minska våra utsläpp som skadar klimatet. Det är samtidigt åtgärder som skulle skapa många arbeten och få fart på ekonomin. Dit hör massiva satsningar på att bygga ny järnväg och satsa på kollektivtrafik. Vi vill använda ROT-bidraget till att renovera och energisanera gamla flerfamiljshus. Vi vill bygga nya energisnåla bostäder och ge stöd för att ta bort direktverkande el. Vi vill satsa mer på förnyelsebar ren energi som vindkraft och återinföra det framgångsrika klimatinvesteringsprogrammet som denna regering har avskaffat. Till alla dessa förslag har alliansens partier sagt nej.

Vi rödgröna vågar också föreslå ekonomiska styrmedel som skulle gynna klimatsmarta alternativ. Genom att införa kilometerskatt för lastbilar samtidigt som vi ökar godskapaciteten på järnväg styr vi över godset till mer miljövänliga transporter. Vi kombinerar en mindre bensinskattehöjning, 49 öre under fyra år, med att satsa på mer miljövänliga bränslen och ekonomiskt stöd till den som vill konvertera sin bil till biogas eller etanol.

Inför dessa, bevisligen klimateffektiva, ekonomiska styrmedel har alliansens partier reagerat med överdrifter, skräckpropaganda och opportunism. Alliansen väljer att ”glömma” att den som arbetspendlar får full kompensation via skatten för höjningen av bensinskatten. De är inte beredda att styra över till bättre bränslen och bensinsnålare fordon. De ”glömmer” att kilometerskatten blir lägre i glesbygd och att skogsindustrin ska undantas. Allt för att kunna bedriva maximal skrämselpropaganda och ta några kortsiktiga poäng inför valet.

Men hur trovärdiga är alliansen? Inför förra valet lovade flera allianspartier sänkt bensinskatt, sedan höjdes skatten. Lyssnar man noga nu så utesluter inte de heller höjd bensinskatt, efter valet. Men vi rödgröna är ärliga nog att redovisa exakt vad vi kommer att göra. Alliansen verkar ha som taktik att blåsa väljarna på samma vis som vid det förra valet.

Men allvarligast är att alliansen helt saknar egna förslag som minskar utsläppen av växthusgaser i Sverige. De verkar inte ta klimatfrågan på allvar längre nu när den inte ger mediala poäng. Engagemanget för miljön verkar mest sitta på ytan. Men om nu alliansen inte bryr sig om klimatet längre så borde de åtminstone tänka på ekonomin. Att ställa om till en klimatsmart ekonomi kommer att gynna framväxten av teknik och kunnande på området hos svenska exportföretag. När oljepriset stiger i framtiden så vinner det land som redan har gjort en stor del av energiomställningen och minskat sitt beroende av fossila bränslen.

Det är enkelt att säga nej till allt och bedriva populistiska kampanjer mot de som tar sitt miljöansvar. Men politikers uppgift är rimligen att tänka längre än så.

Jonas Sjöstedt

Kandidat till riksdagen för Vänsterpartiet i Västerbottens län.

Dela den här sidan

Kopiera länk