EU

Ska vi avskaffa vår egen valuta?

Allt tyder på att EMU, och frågan om ifall vi ska avskaffa vår valuta, blir en viktig fråga i höstens val. Vår EU-minister Birgitta Ohlsson, som man får anta företräder hela alliansregeringen, har talat om att fastställa datum för en ny folkomröstning i frågan. Om det däremot blir en rödgrön valseger så kommer resultatet, det tydliga nejet till EMU, från den förra omröstningen 2003 att stå fast.

Det är svårt att se några hållbara argument för att vi ska avskaffa vår valuta. Faktum är att kronan har tjänat oss väl, de domedagsprofetior som utfärdades inför ett nej 2003 har visat sig felaktiga.

Om vi hade haft euron under de senaste åren hade vi haft högre ränta och en övervärderad valuta. Det hade med säkerhet gett oss ännu högre arbetslöshet. TCO-ekonomen Roland Spånt uppskattar att vi hade haft åtminstone 50 000 fler arbetslösa med euron (DD 29/1).

I dag är spänningarna och krisen inom euroområdet på väg att slå ut i full blom. Det är uppenbart att området är olämpligt för en enda valutapolitik. Dessutom saknas mekanismer i form av rörlighet på arbetsmarknaden eller transfereringssystem för att hjälpa områden i kris. I stället kan EU bara kräva åtstramningar och neddragningar där krisen slår hårdast.

När Grekland nu är i djup statsfinansiell kris, situationen i Portugal är nästan lika allvarlig, snart var femte spanjor är arbetslös och irländarna drabbas av stenhårda neddragningar och en brusten fastighetsbubbla, så svajar hela europrojektet.

Den akuta förtroendekris vi nu ser i flera länder kan snart sprida sig till ett så stort euroland som Italien. Euron är inte bara ett hinder för de länder som i dag har en övervärderad valuta, den har också bidragit till krisen. Länder som Spanien och Irland kunde inte strama åt ekonomin med högre räntor när det behövdes. Nu slår krisen desto hårdare när den bubbla som då skapades spricker.

Trots denna akuta kris för euron så vill Folkpartiet att vi ska gå med EU:s valutaunion just nu. Frågan är vad de andra allianspartierna säger. Vad säger Moderaterna som i praktiken dominerar den borgerliga alliansen? Vill ni att vi ska avskaffa vår valuta och ansluta oss till euron under den kommande mandatperioden? Edward Riedl, Moderaternas toppkandidat till riksdagen i Västerbotten, kan du ge väljarna ett besked?

Jonas Sjöstedt (V)

kandidat till riksdagen