Service på landsbygden

I vårt län finns goda förutsättningar att utveckla landsbygden till ett ännu mer attraktivt ställe där man kan bo och leva samt driva företag.

Grunden för landsbygdens utveckling är att det finns god service. Det gäller såväl offentlig som kommersiell service. Vänsterpartiet menar att den tilltro som finns att marknadskrafter ska lösa stora delar av servicen i landsbygden är felaktig.

Vi menar att regionen i samverkan med länets kommuner ska definiera vad som kan vara god servicenivå. Det gäller verksamheter som till exempel bank, polisiär närvaro, apotek, post, tillgång till drivmedel, laddinfrastruktur, kollektivtrafik och tillgång till hälso- och sjukvård.

Säkra förskola, skola och äldreomsorg

Regionen ska forma strategier som gäller regionala beslut och utarbeta riktade insatser för gemensamt agerande på den nationella nivån i syfte att kräva statligt ansvar, utifrån begreppet god servicenivå. Den offentliga servicen som till exempel förskola, skola och äldreomsorg måste säkras. Riktade insatser från den statliga nivån behövs för att du ska få likvärdig service oavsett var du bor och verkar.

VÄNSTERPARTIET I VÄSTERBOTTEN VILL
  • att regionen i samverkan med länets kommuner definierar begreppet god servicenivå
  • att regionen i samverkan med länets kommuner utvecklar samlad strategi för påverkansarbete för landsbygdsutveckling
  • att regionen i relevanta beslut gör en konsekvensanalys ur ett landsbygdsperspektiv.

Läs mer om vår politik