Regional utveckling

Regional utveckling ska ge förutsättningar för jämlika förutsättningar i hela regionen. Det är en av grunderna för en god hälsa.

Resurser ska brukas ansvarsfullt

Västerbotten är ett rikt län med stora resurser. Här finns naturtillgångar som skog, malm, vattenkraft och vindkraft. Dessa resurser ska brukas på ett ansvarsfullt sätt och utgör också en grund för att utveckla besöksnäringen.

Kulturen viktig för utveckling

För oss är det viktigt att lyfta fram kulturen som en motor för regional utveckling. Ett aktivt kultur- och föreningsliv skapar attraktiva boendemiljöer. Det är därför viktigt att olika stödformer till kultur- och föreningsliv fördelas på ett sätt som bidrar till ökad jämlikhet och regional utveckling.

Hela regionen ska kunna utvecklas

Det sker stora investeringar i regionen och en av politikens uppgift är att agera så att hela regionen kan utvecklas i samverkan med dessa investeringar. Vårt län sträcker sig från fjäll till kust och innehåller såväl större städer som landsbygd.

Om vi ska hålla ihop och skapa förutsättningar för utveckling i hela länet måste vi ha likvärdiga grundläggande förutsättningar oavsett var vi bor.

Välfärden måste säkras i hela länet

Vänsterpolitik handlar om att göra andra prioriteringar än marknaden. Vi i Vänsterpartiet anser att marknaden inte kan lösa de utmaningar som finns i länet och då kanske speciellt på landsbygden. Vi menar att staten och regionen ska ta ett större ansvar för att säkra välfärden i hela länet.

Rättvist skattesystem som möjliggör utveckling

Det är inte rimligt att kommunalskatten är så olika. De förhållandevis höga kommunalskatterna gör det svårt för den regionala nivån att öka sina intäkter. Fem kronors skillnad i kommunalskatt är orimligt när det primärkommunala ansvaret är lika oavsett kommunstorlek.

Vi menar att en grundläggande översyn av skattesystemet ska innehålla även en översyn av kommunalskatterna. Vi behöver ett rättvist skattesystem som möjliggör utveckling i såväl stad som land. Insatser ska ske från regional nivå för att minska de skillnader som finns i vårt län.

Regional utveckling för hela länet

För att det regionala utvecklingsarbetet bättre ska kunna ske i hela vårt län ska det finnas regionala bemannande “utvecklingskontor” i alla länets kommuner. Dessa bör samlokaliseras med övriga myndighetsaktörer.

VÄNSTERPARTIET I VÄSTERBOTTEN VILL
  • att regionen arbetar för att statliga servicekontor ska finnas i länets alla kommuner
  • att regionen etablerar (sametablerar) ”utvecklingskontor” i länets alla kommuner
  • att regionen samordnar riktade insatser för kompetensutveckling
  • att regionen följer upp antagna program och strategier ur ett landsbygdsperspektiv
  • att regionen utvecklar samarbete och samverkan mellan kommun, högskola och universitet och bidrar till att öka möjligheten att utbilda sig oavsett var du bor i Västerbotten.

Läs mer om vår politik