Kollektivtrafik och infrastruktur

Västerbotten är ett stort län som sträcker sig från fjällvärld till kust. Det ställer särskilda krav på fungerande infrastruktur och kollektivtrafik. Vänsterpartiet vill se satsningar på miljövänliga trafikslag och ökat kollektivt resande.

Vi vill se en översyn av möjligheterna till att utöka den efterfrågestyrda trafiken i syfte att öka möjligheterna till kollektivt resande, framför allt i de glesare delarna av vårt län. Bygget av Norrbottniabanan ska påskyndas.

Vänsterpartiet vill också satsa på att rusta upp Inlandsbanan och tvärbanorna, bland annat genom att elektrifiera sträckan Lycksele–Vännäs.

Stort län med skiftande transportbehov

Stora delar av länet är glest befolkat. Det innebär att behovet av personbilstransporter i dessa områden kommer att vara stort. Vänsterpartiet prioriterar underhåll av vägars bärighet, tjälsäkring och trafiksäkerhet. Utbyggnaden av laddinfrastruktur bör prioriteras högt.

Klimatsmarta lösningar och digitala satsningar

Även om länet i stora delar är glest befolkat är det viktigt att utveckla möjligheter till klimatsmarta lösningar. Utbyggda gång- och cykelbanor, pendlarparkeringar och kampanjer för klimatsmart resande är viktiga, konkreta insatser. Mobilnät och bredband är avgörande delar i en modern infrastruktur.

Vänsterpartiet anser att staten måste ta ett övergripande ansvar och öka stödet till bredband och fiberutbyggnad.

Grundläggande samhällsservice

Infrastruktur innehåller också verksamheter som rör grundläggande samhällsservice. Dit hör bland annat upprustning av VA-nät och reinvesteringar i anläggningar som till exempel badhus. De flesta kommuner står inför stora utmaningar i att upprätthålla och förnya sina VA-system och badhus.

Vänsterpartiet menar att regionen tillsammans med kommunerna ska agera för nationella satsningar inom området.

VÄNSTERPARTIET I VÄSTERBOTTEN VILL
  • att regionen aktivt arbetar med en utbyggnad av laddinfrastruktur
  • att regionen i samverkan med länets kommuner identifierar investeringsbehoven inom området VA och övrig grundläggande infrastruktur
  • att regionen genomför kommunikationsinsatser i syfte att öka nyttjandet av kollektivtrafik
  • att regionen i samverkan med länets kommuner agerar för ett större statligt ansvar för bredbandsutbyggnad
  • att regionen i samverkan med länets kommuner arbetar för att säkerställa mobiltelefonin i hela länet.

Läs mer om vår politik