Klimat, energi och miljö

Effekterna av klimatförändringarna märks även i Västerbottens län. Trädgränsen flyttas allt högre upp på fjället. Vädret blir mer oberäkneligt med översvämningar och skogsbränder som följd. Klimatförändringarna riskerar människors liv och deras försörjning globalt, men också i länet påverkas våra livsvillkor och försörjning.

Omställningen går för långsamt

Alla våra förslag, genomförda reformer och politiska beslut behöver vara underordnade klimatet och möjligheterna att skapa ett hållbart samhälle. Omställningen som behöver göras är inte utan nya utmaningar. Som det är nu sker den dock i allt för liten grad och allt för långsamt.

Västerbotten ska bli en ledande klimat- och miljöregion

Vänsterpartiet har tillsammans med våra samarbetspartier i Region Västerbotten beslutat att Västerbotten ska bli en ledande klimat- och miljöregion. Det kommer att ställa höga krav på regionen samt länets näringsliv och offentliga aktörer.

Hållbart klimat och rättvis fördelning av resurser

Västerbotten har på många sätt goda förutsättningar att bli en ledande region i arbetet för att hindra temperaturhöjningar och skapa ett ekologiskt hållbart samhälle. Här finns naturresurser och god tillgång till hållbar energi. I den fortsatta utvecklingen måste dina intressen som invånare kunna vägas mot de samhälleliga behoven utan att tappa tempo i omställningen.

Länets industri har potential att vara en starkt bidragande kraft i omställningen till ett hållbart samhälle. Från de förväntade vinsterna av uppbyggnad av batterifabriker till återvinningen av råvaror eller tillgången av råvaror i form av mineraler, trä och el och vindkraft som finns i Västerbotten.

Men målen om hållbart klimat och rättvis resursfördelning måste finns med hela vägen annars är sannolikheten hög att omställningen misslyckas och skapar nya orättvisor.

Hållbar och fossilfri energiproduktion

Vänsterpartiet ser behovet av att bygga ny energiproduktion baserat på hållbara, fossilfria energikällor som sol, vind och vatten. Förutom att bygga ny fossilfri och hållbar energiproduktion kan de gamla kraftverk som finns moderniseras.

Delar av de vattenkraftverk som finns idag skulle behöva rustas upp och moderniseras och också byggas så att till exempel fisk har möjlighet att vandra. De oreglerade vatten som finns kvar idag ska inte regleras med ny vattenkraft. Även om den hållbara energiproduktionen byggs ut behöver vi minska energiförbrukningen i samhället.

Koldioxidbudget del i all planering

Ett flertal kommuner och Västerbottens län har tagit fram koldioxidbudgetar. Vänsterpartiet vill att sådana används som en självklar del i all planering och budgetering av verksamhet.

Idag räknas i regel energiförbrukning och utsläpp enbart i den konsumtion som sker här, i vårt län. Vänsterpartiet vill att hela vår konsumtion, även den som uppstår i andra länder när varor exporteras till oss, tas in i vår energikonsumtion och våra koldioxidutsläpp.

Fungerande kollektivtrafik och trygga resvägar

Det samhälle vi lever i är uppbyggt på tekniska lösningar och strukturer som inte är hållbara. Strukturer som är svåra att ändra på egen hand, men som kan förändras eller ersättas med nya lösningar om vi agerar gemensamt. För många är bilen till exempel en nödvändighet för att få livet att fungera, men det går att göra något åt med gemensamma beslut. Många, även i glest befolkade kommuner, bor i tätorten där man jobbar eller studerar. Långt fler än vad som faktiskt gör det idag skulle kunna ställa bilen och resa kollektivt eller ta cykeln. En förutsättning är fungerande kollektivtrafik och säkra och trygga resvägar, även för cyklister och fotgängare. För de där det absolut inte går kan vi hitta lösningar via skatter eller bidrag som kan kompensera.

Effektiv användning av resurser vid byggnationer

Region Västerbotten kommer under kommande år göra omfattande investeringar i form av nybyggnationer, renoveringar och ombyggnationer. Klimat- och miljöåtaganden och effektiv resursanvändning ska vara ledord i alla fastighetsinvesteringar som görs. I planeringen av fastigheter bidrar användning av solenergi och andra hållbara energislag både till mer effektiv energianvändning. Det kan också vara en extra resurs för att säkra energitillgång i verksamheten.

Som anställd ska det vara lätt att vara klimatsmart

Vänsterpartiet vill att Region Västerbotten som arbetsgivare med cirka 10 000 anställda tar ett aktivt ansvar för att det ska finnas arbetstillfällen i hela regionen. Och för att det ska gå att ta sig till och från sitt arbete så klimat- och miljövänligt som möjligt. På arbetsplatsen ska klimat- och miljövänliga arbetssätt, utrustning och produkter vara förstahandsvalet.

Den enskilt största utsläppskällan, men också den som kanske är enklast att påverka i Region Västerbotten, är val av vilka produkter och tjänster som används i arbetet. Klimat- och miljökrav är en viktig del i upphandlingen. Som anställd ska det vara lätt att göra rätt.

Ekologiskt hållbara och närproducerade livsmedel

Region Västerbotten har antagit en livsmedelsstrategi. Den ska finnas med vid inköp av ekologiskt hållbara och närproducerade livsmedel. Livsmedelsstrategin ska finnas med i Regionens planering för samhällsutveckling.

Kontakt med vården utan onödigt resande

Pandemin visade tydligt att det finns andra sätt att arbeta på som är bättre både för klimat och miljö. Den visade också att det för många går att utföra sitt arbete oavsett var en bor i länet. Samma gäller för oss som patienter och brukare i Region Västerbotten.

Ambitionen att stärka samarbetet mellan de tre sjukhusen, sjukstugorna och hälsocentralerna måste kombineras med ett genomtänkt förhållningssätt så att du som patient och brukare kan komma i kontakt med vården utan onödigt resande. Och när resandet behövs ska det vara så klimatvänligt som möjligt.

Pandemiåret visade också att världen inte lyckades stoppa klimatförändringen trots att flyg och andra transporter minskade kraftigt. Fler, kraftfullare och smartare åtgärder behövs för att stoppa klimatförändringarna.

VÄNSTERPARTIET I VÄSTERBOTTEN VILL
  • att koldioxidbudgetering och klimatbudgetering blir en central och styrande del i regionens planering och budgetering
  • att en egen koldioxidbudget för Region Västerbotten tas fram och att stöd ges till de av regionens kommuner som inte har egna att ta fram
  • att Region Västerbottens investeringar i fastigheter och verksamhet görs med sikte på att minska regionens klimatpåverkan och energiförbrukning och görs med hållbar teknik
  • att miljö- och klimatkrav lyfts fram i all regionens upphandling och att regionen ersätter engångsmaterial med flergångsmaterial där det är möjligt
  • att Region Västerbotten planerar allt resande, personal såväl som patienter, utifrån ett klimat- och miljöperspektiv och undviker resor där andra alternativ är möjliga
  • att Västerbotten ska bli en ledande klimat- och miljöregion.

Läs mer om vår politik