Företagande

Ett samhälle formas och byggs av företagsamma människor! En del blir entreprenörer och driver företag men vi behöver företagsamma människor i samhällets alla sektorer. Vårt län har goda förutsättningar att utveckla företagandet.

Klimatsmart och hållbart företagande

De satsningar som nu sker i länet ger oss nya möjligheter att skapa hållbar tillväxt. Västerbotten är rikt på naturresurser som kan brukas och återbrukas men inte förbrukas.

Vårt län kan vara föregångare när det gäller att ha ett företagande som är klimatsmart och långsiktigt hållbart. För att hela vårt län ska utvecklas och växa behövs en medveten politik i regionen som har förmåga att se till hela länet.

Omställning till ett miljömässigt hållbart samhälle

I länet finns absoluta fördelar i form av bland annat förnybara energikällor, jord- och skogstillgångar, mineral och andra naturresurser. Tillsammans med regionens forskning och befolkningens kunskaper, innebär det goda möjligheter att gå före i omställningen mot ett miljömässigt hållbart samhälle och därmed skapa framtida konkurrenskraft.

Samverkan mellan staten, regionen, kommunerna och andra aktörer behövs för att aktivt bygga en struktur för stärkt företagande. Ett tydligt regionalt politiskt ledarskap behövs.

Viktigt med kompetenshöjande insatser

Framtidens företagande kommer att kräva högre och ny kompetens i hög utsträckning. Därför är olika former av kompetenshöjande insatser viktiga. Tekniken möjliggör distansoberoende lösningar.

Nya lösningar för att kunna utveckla företagen

Företagsutveckling bygger på närvaro av bland annat finansiärer och offentliga aktörer. Bankernas och vissa myndigheters flykt från landsbygden, innebär att det blir svårare att utveckla företagande. Nya lösningar måste till för att säkerställa att företag kan utvecklas i hela landet.

Företagande måste kunna utvecklas i hela länet

Företagande kräver olika former av infrastruktur. Allt från utbyggnad av järnväg, via bredband till det finmaskiga vägnätet. Den regionala nivån har ett avgörande ansvar för att resurser fördelas på ett sätt som gynnar företagande i hela vårt län. Det krävs också att satsningar görs på olika former av kultur. Kulturen kan utveckla samhällets förmåga till kreativitet, något som i sig är väsentligt för företagande.

I länet kan vi bygga flera kompetenscentrum, testbäddar och andra plattformar, med fokus på hållbara smarta lösningar som kan bidra till utveckling och företagsamhet.

Ansvar för arbetsförmedling och kompetensförsörjning

En bättre fungerande arbetsförmedling, förstärkt arbetsmarknadsutbildning och tryggad kompetensförsörjning är viktiga mål för att utveckla länet. Regionen har ett tydligt ansvar att agera för detta. Det bör göras tillsammans med kommunerna, statliga myndigheter och privata företag/branscher. En lösning som borde prövas är att starta ett regionalt bolag eller en regional stiftelse, med inriktning på kompetensförsörjning, kompetensutveckling och arbetsförmedling.

VÄNSTERPARTIET I VÄSTERBOTTEN VILL
  • att resurser för regionalt utvecklingsarbete ska finnas i hela länet
  • att regionen bidrar med resurser och kompetens till kommunernas arbete med företagsutveckling
  • att de tunga vägtransporterna i högre omfattning bidrar till investeringar och underhåll i det finmaskiga vägnätet
  • att regionen ansvarar för en sammanhållen strategi för kompetensförsörjning
  • att regionen i samverkan med relevanta aktörer utvecklar kompetenscentra, testbäddar och andra plattformar. (Det som fungerar hos oss, fungerar överallt).

Läs mer om vår politik