Föreningsliv, kultur och idrott

Alla har rätt till idrott, kultur och föreningsliv. Vi vill att idrott, möjlighet till rörelse samt konst, kultur och möjlighet till kreativt skapande, ska finnas med i samhällsplaneringen och människors vardag.

Föräldrars ekonomi ska inte vara ett hinder för barn och ungdomar att kunna idrotta, utöva kultur eller engagera sig i föreningsliv och utveckla sina fritidsintressen.

Fri kultur bidrar till ett demokratiskt samhälle

Fri kultur bidrar till ett demokratiskt samhälle och kritiska medborgare. Därför är det viktigt att alla vuxna och barn ska ges rimliga möjligheter att utöva och ta del av olika former av kultur i hela länet.

Vi vill behålla länsansvaret för Västerbottensteatern, Västerbottensmusiken och våra museer för att säkerställa ett levande kulturliv i hela länet.

Det ska vara lätt att vara fysiskt aktiv – oavsett förutsättningar

Möjligheterna att röra sig både i vardagen och på fritiden leder till bättre folkhälsa men skapar också välmående, glädje, självförtroende och trygghet i sin egen kropp. Hälsa och förutsättningarna för att ta hand om den är en klassfråga och en jämställdhetsfråga. Det ska vara lätt att vara fysiskt aktiv, oavsett ekonomi, kön, ålder eller var du bor.

Levande föreningsliv ger medborgarinflytande

I föreningar möter vi andra med gemensamma intressen. Där det finns ett starkt och levande föreningsliv är också förutsättningarna för medborgarinflytande och demokrati goda.

Folkbildningen och lärandet i föreningar, studieförbund och på folkhögskolorna är en viktig del i byggandet av ett demokratiskt samhälle.

Offentlig konst främjar idéer och kreativitet

Region Västerbotten gör omfattande investeringar i byggnader och andra anläggningar. Offentlig utsmyckning och offentlig konst är viktigt för att lyfta vardagen, men är också ett sätt att öppna upp för nya idéer och kreativitet. För den som inte har råd att resa bort över lov och helger är den offentliga konsten och kulturen, tillgänglighet till natur och parker samt platser för idrott och rörelse extra viktiga.

VÄNSTERPARTIET I VÄSTERBOTTEN VILL
  • att föreningsbidragen prioriteras i syfte att vara utjämnande
  • att Region Västerbotten avsätter minst en procent av investeringsbudgeten i nybyggnationer för offentlig utsmyckning
  • att regional planering underlättar en aktiv fritid och gör natur och offentligt finansierade anläggningar lättillgängliga
  • att Region Västerbotten stödjer föreningslivet och ökar sitt stöd till studieförbund och folkhögskolor.

Läs mer om vår politik