• Mäns våld kosta...

Mäns våld kostar Sverige miljarder

Skjutvapenvåldet och våldet mot kvinnor har fruktansvärda effekter. För båda gäller att män dominerar bland förövarna men i övrigt är skiljelinjerna många.

Skjutvapenvåldet har ökat sedan mitten av 00-talet och skördar alltfler offer. Hittills i år har 45 personer skjutits till döds, lika många som under hela förra året. Ökningen tros bero på en gruppdynamik där skjutningar utlöser varandra i kamp om marknader för narkotika. De berörda är främst unga män i kriminella miljöer. Sju av tio dödsskjutningar sker i någon av storstäderna Stockholm, Göteborg eller Malmö. Skjutningarna är koncentrerade till politiskt eftersatta områden, där levnadsvillkoren är sämre och individernas sociala och ekonomiska resurser svagare än i samhället i övrigt. I ett allt mer segregerat samhälle där ojämlikheten ökar, ökar också kriminaliteten.

Våld mot kvinnor, är långt ifrån nytt som samhällsproblem. Att bekämpa det har varit en av kvinnorörelsens främsta målsättningar. Våldet är det yttersta uttrycket för vissa mäns behov av att kontrollera och dominera kvinnor. Det våldet är också tecken på att den svenska jämställdheten ännu har mörka fläckar av kvardröjande patriarkala värderingar. Män begår brott mot kvinnor för att de är kvinnor, främst med olika former av fysiskt, psykiskt och sexuellt våld. Utövarna finns inom alla samhällsgrupper och det handlar om en kriminalitet utan geografiska gränser. Kvinnor har inga frizoner. Våldet pågår mitt ibland oss. Forskningen har visat detta gång på gång, Metoo också. Om våld börjat förekomma i en parrelation trappas det ofta upp, ytterst med fara för dödlig utgång. Riskerna ökar när kvinnan vill lämna relationen. Varje år dödas omkring 15 kvinnor av en man som hon har eller haft en parrelation till. Men antalet varierar. År 2018 förlorade 22 kvinnor livet.

Många barn i Sverige upplever våld i sitt hem, oftast från pappan. Vart 10:e barn här har upplevt våld i sin familj, vart 20:e barn har gjort det ofta. Forskningen visar att pojkar riskerar att upprepa sin pappas våld. De lär sig våld som maktmedel. Om sonen blir aggressiv och kriminell klandras ofta en ensamstående mamma – mer relevant vore nog att klandra en våldsam fader och ett samhälle som sviker. Om pappan förverkligar sitt hot att döda mamma drabbas barnen oerhört hårt. Det har närmare 300 barn utsatts för sedan år 2000.

Våldet är ett gift i vårt samhälle. Det orsakar omfattande sorg och lidande för familjer, andra anhöriga och vänner. Våldet orsakar också enorma kostnader. Enligt beräkningar från Europeiskt centrum för jämställdhet (EIGE) uppgick samhällskostnaderna för mäns våld mot kvinnor i Sverige till 6,6 miljarder euro under 2019. Kostnaden för vapenvåldet finns det mig veterligen inga siffror på, men beloppet kan förväntas vara enormt. Enbart en fängelseplats kostar i snitt 3 300 kr per dygn. Siffrorna bör mana till eftertanke och omvärdering: Vad bör skydd och motåtgärder få kosta? Vad skulle ske om vi satsade mer på generell välfärd och tidigt stödjande insatser?

I Vänsterpartiet har vi envist hävdat att det är förbyggande insatser som ger bäst effekt. Andra partier har hamrat på om allt strängare straff och velat stämpla oss som naiva. Självklart behövs poliser för att beivra och utreda brott, skyldiga ska dömas. Men också polisen markerar att de inte kan lösa kriminaliteten utan bred samverkan med det omgivande samhället.

För att minska kriminaliteten och stärka människors trygghet krävs en politik som minskar klassklyftorna och ökar jämställdheten i samhället. Den destruktiva maskuliniteten måste motarbetas med nolltolerans för våld och ifrågasättande av macho-idealen. Det brottsförebyggande arbetet behöver satsningar på en förstärkt välfärd. Om skolan, fritidsaktiviteter och samhället i stort fungerar väl så minskar möjligheterna att rekrytera barn och unga in i kriminalitet. Socialtjänsten behöver också stärkas för att kunna gripa in för att stödja barn vid risk för utsatthet. Skolan har ett extra ansvar för att tidigt och aktivt motverka mobbing, rasism och sexuella trakasserier. Detta innebär enligt forskningen det allra bästa brottsförebyggande arbetet. Så kan vi motverka rekryteringen till de kriminella gängen och så kan vi hindra fortsättningar av mäns våld mot kvinnor.

Det är politikens ansvar att stoppa våldet. Vänsterpartiet har lösningarna.

Gudrun Nordborg (V) riksdagsledamot för Västerbotten