• Ändra systemet,...

Ändra systemet, inte klimatet

Klimatet är politikens ansvar. Omställning måste ske till grön produktion, smarta kommunikationer och fler satsningar på gemensam välfärd.

Att rädda klimatet, ska vara politikernas ansvar, för vi som samhälle har helt enkelt inte tid att vänta på att varje enskild individ ska börja engagera sig för klimatet. Vi vet också att de som borde engagera sig och ändra på sitt beteende som mest, de som också skitar ner mest och som använder mest av jordens resurser, är de som också bryr sig som minst för klimatet.

Därför måste vi ändra på systemet tillsammans och det får inte vara de som har allra svårast att få vardagen att gå ihop som bär det största ansvaret. Vi behöver en omställning som alla ställer upp på. De stora förändringarna ska politiken, och vårt gemensamma samhälle organisera och bekosta. Vi i Vänsterpartiet vill satsa 700 miljarder på 10 år, för grön omställning. Det handlar om investeringar i järnväg, elnätet och hjälp till de stora utsläppande industrierna att ställa om till grön produktion.

Även under klimatomställning blir det tydligt hur kapitalismen och marknaden smiter undan och lämnar över hela ansvaret och bördan på folket och konsumenterna. El-priset är ett bra exempel på det. Sverige exporterar idag mest el i hela Europa, och en stor del av den produceras i Norrland. Men konsumenterna betalar ändå höga elpriser, trots att kostnaden för att producera el i Sverige har inte ändrats. För det är efterfrågan i Europa, i många fossilberoende länder som inte gjort samma omställning som vi, som sätter priset för de svenska konsumenterna. Det som har hänt är att företagen gör enorma vinster, medan de svenska konsumenterna får ta ansvar för att stora delar av Europa ligger efter. Därför föreslår vi att man särskiljer elförsäljningen i Sverige, från det som exporteras. Lite som idag när vi har olika priszoner inom Sverige, borde vi ha en egen zon för elen som exporteras. De svenska elkonsumenterna ska alltså betala svenska priser, och resten får sedan exporteras till den europeiska marknaden.