Rödgrön budget presenterad

Region Västerbotten, såväl som i princip alla regioner i Sverige, väntas göra negativa resultat. Nu lägger den rödgröna majoriteten, S, V och MP, en budget på 11 miljarder för 2025 med flera förslag på åtgärder för att lösa den ansträngda situationen.

– I dag presenterar vi en budget som tar ansvar i en svår ekonomisk tid. Vi är fast beslutna om att fortsätta arbeta för att korta köer och leverera den vård som västerbottningarna förtjänar, säger Peter Olofsson (S), regionstyrelsens ordförande.

Svensk hälso- och sjukvård befinner sig i en ansträngd situation, så även i Västerbotten. Beskeden från regeringen innebär att Region Västerbotten i detta läge behöver göra åtgärder för att minska personalkostnader samtidigt som vi investerar i länets sjukhus för att klara framtidens vårdbehov.

– Det är ingen lätt ekvation att få ihop, säger Peter Olofsson.

Region Västerbotten kommer även under 2025 att befinna sig i ett mycket besvärligt ekonomiskt läge även om kostnaderna lättar framöver. Det budgeterade resultatet för 2025 ligger på 218 miljoner.

– Vi har varit, och är, i ett kärvt läge och gör allt vi kan. Vi har till exempel minskat på administrationen med över 100 miljoner. Men det är också dags för regeringen att ta sitt ansvar, säger Emma Lindqvist (MP), regionråd med ansvar för miljö, klimat och hållbarhet.
Regeringen och SD har fått motta stor kritik för höstbudgeten där man valde att prioritera skattesänkningar för hushållen varav det mesta till höginkomsttagare. Endast två miljarder gick till regionerna i form av ett sektorsbidrag. Från Sveriges kommuner och regioner, SKR, menar man att generella bidrag hade varit ett bättre sätt att stötta regionerna på.

Utmaningarna handlar inte bara om att få det att gå ihop på sista raden, utan om att skapa en stark utveckling och tillgång till vård i hela länet. En vanlig dag besöker över 5000 personer regionens sjukhus eller primärvård, och patientnöjdheten är bland den bästa i Sverige. Men tillgängligheten behöver blir bättre.

– Vi har problem med för långa köer och att många invånare inte får den vård de behöver i tid. Därför lägger vi ett uppdrag som syftar till att förbättra tillgängligheten och korta köerna, säger Jonas Karlberg (V), regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet.

Några av de delar som finns med i budgeten:

• Ta fram konsekvensunderlag och förslag på åtgärder för att minska personalkostnaden med motsvarande 250 miljoner.
  • Fortsätta arbetet med att minska beroendet av hyrpersonal
  • Förbättra tillgängligheten och korta köerna till vården
  • Utifrån kloka kliniska val genomföra prioriteringar för minskad vårdkonsumtion
  • Stärka omställningen till nära vård