Debatt

Låt kulturen leva – i hela Västerbotten!

Vänsterpartiet har alltid påtalat att kulturen är livsviktig. Vi vill att kultur ska vara lätt att uppleva och utöva, oavsett plånbok, bostadsort eller funktionsvariation.

Att hela Västerbotten, från fjäll till kust, ska leva ska inte bara vara ord – det ska även vara verklighet. Och för att vi ska leva fullt ut behövs olika kulturyttringar i våra liv.

Vi vill att möjlighet till konst, kultur och möjlighet till kreativt skapande ska finnas med i samhällsplaneringen och människors vardag.

Kulturen återspeglar inte bara samhället, den är också en förändrande kraft. Förändrande i sitt bidrag att medvetengöra oss själva, andra och samhället. Därför är det så oerhört viktigt att kulturen får verka fritt. Att den varken underkastas censur, ideologier eller kommersialism.

Avståndet till större städer, såsom Umeå centrum, ska inte avgöra tillgången på kultur. Kulturen ska nå ut i hela regionen och till oss alla. De icke-kommersiella mötesplatser där vem som helst kan utöva och möta kultur behövs och ska därför bevaras och bli fler. Ett värdefullt exempel på det är den älskade, avgiftsfria kulturskolan.

Fri kultur bidrar till ett demokratiskt samhälle och kritiska medborgare. Därför är det viktigt att alla vuxna och barn ges rimliga möjligheter att utöva och ta del av olika former av kultur i hela länet. Föräldrars ekonomi ska inte vara ett hinder för barn och ungdomar att kunna utöva kultur och utveckla sina fritidsintressen.

För Vänsterpartiet är det även självklart att kulturskapare ska ha möjlighet att leva på sitt kulturskapande under rimliga förhållanden. Vi vill därför att villkoren för kulturskapare och gräsrotskulturen förbättras. Samtidigt som vi är tydliga med att offentliga stöd inte ska styras av efterfrågan, utan kulturpolitiken måste också grunda sig på andra värden. Såsom jämställdhet, jämlikhet och livsglädje!

Ylva Hedquist Hedlund (V), andre vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden

Jonas Karlberg (V), regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet