Vänsterpartiet välkomnar Kristerssons löfte till regionerna

Vänsterpartiet i Region Västerbotten välkomnar statsminister Ulf Kristerssons löfte att satsa mer pengar på sjukvården. Partiet vill att riksdagen ska enas om en extra ändringsbudget på 15 miljarder kronor.

– Det är mycket välkommet att regeringen till slut medger att vårdkrisen inte bara är en regionalpolitisk fråga utan ett område där staten måste ta ansvar för sin del av finansiering, utveckling och utbildning. Regeringen säger att sjukvården är viktig och då kan man inte backa undan från sin del av ansvaret och i stället prioritera skattesänkningar, säger Jonas Karlberg (V), regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet.

I TV4 Nyhetsmorgon i lördags gav Ulf Kristersson ett löfte om att regeringen ska lägga en budget som ser till att man inte säger upp människor i den svenska sjukvården. Nu hoppas Vänsterpartiet i Region Västerbotten på ett snabbt besked på hur mycket pengar regeringen kommer att skjuta till för att hjälpa regionerna ur krisen.

– Hälso- och sjukvården har stora ekonomiska utmaningar, något vi inte bara ser här i Västerbotten utan i hela landet. Statsbidragen har minskat och även i Västerbotten är man tvungen att göra besparingar. Underskottet för 2023 är cirka 700 miljoner och 2024 förväntas bli ännu värre, säger Jonas Karlberg.

I det rödgrönt styrda Region Västerbotten har man tidigare meddelat att man kommer göra allt man kan för att inte behöva säga upp vårdpersonal, något som självklart skulle underlättas av de pengar som regeringen nu utlovat.

– Tidöpartierna har under lång tid försökt svälta ut sjukvården genom att inte skjuta till pengar, men jag hoppas att statsministern nu håller vad han lovat. I Region Västerbotten behöver vi göra allt vi kan för att behålla den personal vi har, säger Eva Arvidsson (V), andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Mer information:
Jonas Karlberg, regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet

Eva Arvidsson, andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden