Jonas Sjöstedt vill bli Norrlands röst i EU

– Jag ser fram emot valrörelsen och att arbeta för klimatet och vänsterpolitik i EU. Som den enda kandidaten från Norrland på valbar plats från något parti så är mitt mål också att bli Norrlands röst i EU, säger Jonas Sjöstedt (V), som nu i helgen valdes till Vänsterpartiets EU-parlamentskandidat.

Jonas Sjöstedt har lång erfarenhet inom politiken. Som partiledare för Vänsterpartiet i åtta år och dessförinnan i EU-parlamentet mellan 1995 och 2006.

Han är en populär politiker med stort förtroende såväl bland Vänsterpartiets medlemmar som befolkningen i stort. När han senast toppade valsedeln röstade 40,8 procent av västerbottningarna på Vänsterpartiet.

Och under helgens EU-valkonferens var det många som talade för honom. Inte minst Vänsterpartiet Västerbotten.

– I höstas fick vi veta att en av våra mest engagerade medlemmar äntligen skulle flytta hem till Umeå och Västerbotten från Hanoi. Och även om vi hade velat se Jonas koka kaffe på partilokalen så vill vi såklart nu se honom i Bryssel, sa Caroline Täljeblad (V), en av Västerbottens fyra ombud på Vänsterpartiets EU-valkonferens i helgen under pläderingen för Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet Västerbottens distriktsstyrelse nominerade Jonas Sjöstedt som kandidat i EU-parlamentsvalet och lyfter bland annat fram den stora fördelen med hans kännedom om och starka kontakt med Norrland.

– Jonas Sjöstedt kommer att kunna representera såväl Vänsterpartiet som Norrland. Han är en politiker som ser norra Sverige som sitt hem – inte som en råvarufylld landmassa. Han kommer att arbeta för ett mer progressivt EU, men också flytta fram vänsterns positioner i EU-valet och bana väg för ett regeringsskifte i det nationella valet 2026, säger Eva Arvidsson, vice ordförande i Vänsterpartiet Västerbotten.

Valet till EU-parlamentet äger rum den 9 juni.

Mer information:

Jonas Sjöstedt