Debatt

Palestinier har samma rätt till vård som israeler

Kejsarsnitt genomförs utan bedövning, operationer sker utan rent vatten och katastrofal brist på läkemedel kantar vardagen för Gazas invånare.

Den grymhet som den civila befolkningen tvingas genomlida är ofattbar.

Att detta tillåts fortgå med stöd av den svenska regeringen är bortom all förståelse, skriver 22 sjukvårdspolitiker från Vänsterpartiet i Expressen.

Som sjukvårdspolitiker ser vi med fasa på hur en av de mest grundläggande mänskliga rättigheterna förnekas två miljoner palestinier. De drabbas av Israels kollektiva bestraffning av ett helt folk, som sedan årtionden hållits under ockupation.

På samma sätt som de civila israeler som drabbades av Hamas vedervärdiga terrorangrepp fick högklassig sjukvård, är det lika självklart att oskyldiga palestinier ska ha samma rätt. Det är inte så komplicerat att värna denna rätt för den som omfamnar principen om alla människors lika värde.

Israel, med stöd av bland annat den svenska regeringen, förnekar sjukvården rent vatten, elektricitet och tillgång till läkemedel. Vi befinner oss på en plats som kommer att beskrivas som en mörk episod i framtidens historieböcker.

Vi kräver att Sverige ställer sig bakom FN-resolutionen om att kräva ett omedelbart eld upphör. Vi uppmanar den svenska regeringen att göra allt i sin makt för att säkra tillgången till sjukvård för Gazas befolkning.

Den svenska regeringen måste också göra allt i sin makt för att de kolonner med vatten, mat och läkemedel som står vid Gazas gräns omedelbart släpps in. Att förneka alla dessa människor nödhjälp som redan finns på plats är helt oacceptabelt.

Den dag när Gazas gränser öppnas kommer behovet av sjukvård vara enormt. Samtidigt kommer bristen på sjukhus och resurser vara oerhörd. De tusentals människor som drabbas av krigsskador kommer i många fall vara beroende av omfattande sjukvård och rehabilitering resten av sina liv.

Sverige måste därför förbereda sig för en hållbar och långsiktig hjälp till den palestinska sjukvården som med rätt förutsättningar kan göra väldigt mycket.

Utred svenskt fältsjukhus

Men med ständiga krav på evakuering och hot om bombningar av sjukhus måste vi även se vad vi kan bidra med från Sveriges sida just nu. En fråga som vi menar att regeringen borde utreda är möjligheten att ställa ett fältsjukhus till palestiniernas förfogande.

När vi ser hur den svenska regeringen inte står upp för det som är rätt vill vi passa på att hylla alla de medarbetare i sjukvården runtom i landet som står redo att rycka in och göra hjälteinsatser i organisationer som Läkare utan gränser och Röda korset. Vi vill ge allt stöd till all vårdpersonal som står på de vanliga människornas sida när makthavarna brister så grovt.

Den svenska regeringen har kommit in i denna fråga helt fel. Det finns fortfarande möjlighet att ändra sig och göra om, göra rätt. Sverige måste vara en röst som står upp för alla oskyldiga civila – i alla konflikter.

Av:

Karin Rågsjö (V), hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson