Hon blir ny andre vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden

Från och med oktober tar Eva Arvidsson från Umeå plats i Hälso- och sjukvårdsnämndens presidium som andre vice ordförande för Vänsterpartiets räkning.

– Jag är stolt och glad över att ha fått förtroendet, säger Eva Arvidsson.

Som svar på vilka frågor som är viktiga och som hon vill jobba med svarar hon:

– Det finns många frågor som är viktiga, men det jag framför allt kommer att vilja lyfta är kvinnosjukdomar, vård efter behov och behandling för våldsutsatta.

Eva Arvidsson har sedan tidigare suttit som ordinarie ledamot i nämnden men har nu utsetts till andre vice ordförande av Vänsterpartiet Västerbottens distriktsstyrelse. Hon tar över platsen efter Kjell Bäckman som lämnar sin plats i nämnden från och med 1 oktober.

Eva är en rutinerad politiker och har haft såväl regionala som kommunala uppdrag, bland annat som gruppledare för Vänsterpartiet i Umeå kommun.

Hälso- och sjukvårdsnämnden är den nämnd som till största del ansvarar för majoriteten av all hälso- och sjukvård inom Region Västerbotten. Som så många andra regioner står även det rödgrönt styrda Region Västerbotten inför en tuff ekonomisk situation.

– Med en regering som medvetet väljer att prioritera skattesänkningar för de redan rika, framför en väl fungerande offentlig välfärd, kommer vi att stå inför svåra beslut. Vi har framför oss ett arbete att se till att de som behöver vården mest inte knuffas undan och stängs ute från nödvändig hälso- och sjukvård, och att vård ges jämställt och jämlikt, säger Eva.

Valet av Eva Arvidsson till andre vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden klubbas av regionfullmäktige idag, tisdag.

Fakta:
  • Hälso- och sjukvårdsnämnden är verksamhetsansvarig nämnd för den verksamhet som bedrivs inom verksamhetsområdena Sjukhusvård, Primärvård, Tandvård och Funktionshinder och habilitering.
  • Hälso- och sjukvårdsnämnden har en budget på cirka 5 miljarder årligen.
  • Nämnden har 13 ledamöter och ett presidium som består av ordförande samt 1:e och 2:e vice ordförande.
Mer information:

Eva Arvidsson
Andre vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden, Vänsterpartiet i Region Västerbotten

Anna Maria Lindgren
Politisk sekreterare, Vänsterpartiet i Region Västerbotten