Jonas Karlberg (V), regionråd, har valts in i SKR

Efter valet bildades en ny politisk majoritet i SKR, Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans med Socialdemokraterna, Centern och Miljöpartiet tog Vänsterpartiet över styret i organisationen vid kongressen i mars. Och nu har man haft sin första beredningsvecka.

Vänsterpartiets partistyrelse valde representanter till SKR-gruppen inför kommande verksamhetsperiod. Jonas Karlberg (V), regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet, och boende i Umeå valdes in i SKR som en av tre norrlänningar för Vänsterpartiet. Jonas Karlberg sitter i sjukvårdsdelegationen som ersättare.

– Jag ser fram emot att arbeta för en jämställd och jämlik hälso- och sjukvård över hela landet, även i SKR. Svensk sjukvård står inför en svår period de kommande åren med personalbrist, vårdplatsbrist och en svår ekonomisk situation. Sjukvårdsdelegationen kommer att vara betydelsefull för sjukvårdens utveckling de kommande åren, säger Jonas Karlberg.

Under vecka 16 har man haft sin första beredningsvecka i Stockholm.

Vänsterpartiet är fjärde största parti i SKR och utgörs av totalt 29 personer, varav tre är från de norra delarna av Sverige. Linda Jonsson (V), från Norrbotten, är ordinarie i SKR:s styrelse och Nina Orefjärd (V), från Västernorrland, är ersättare i delegationen för primärvård- och äldreomsorg. Dessutom är Ulla Andersson, före detta ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet och boende i Gävleborg, invald som ersättare i styrelsen.

– Det känns väldigt bra att vi får en ny majoritet i SKR och det är ett kvitto på att vi i Vänsterpartiet gjorde ett bra val i kommuner och regioner, avslutar Jonas.

Fakta om SKR
  • SKR är en politiskt styrd organisation.
  • Kongressen är SKR:s högsta beslutande organ och anger inriktningen för SKR:s arbete samt utser styrelse och ordförande.
  • Mellan kongresserna leder styrelsen det politiska arbetet. Till sitt stöd har styrelsen förtroendevalda politiker i delegationer och beredningar.
  • SKR:s uppgift är att stödja och bidra till att utveckla kommuner och regioners verksamhet.
  • Alla Sveriges kommuner och regioner är medlemmar i SKR.
Mer information:

Jonas Karlberg (V)
Regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet, Vänsterpartiet i Region Västerbotten

Anna Maria Lindgren
Politisk sekreterare (V), Region Västerbotten