Wilmer Prentius ny ordförande för Vänsterpartiet Västerbotten

I helgen genomförde Vänsterpartiet sin årliga distriktsårskonferens. I samband med det valdes ny ordförande då den tidigare ordföranden, Daniel Johansson från Storuman, valt att sluta efter fler år på ordförandeposten. Ny ordförande blir Wilmer Prentius, hemmahörande i Umeå.

– Jag är glad över att få vara del av en rörelse som tror på att gemensamma problem har gemensamma och rättvisa lösningar och kommer att jobba för att Västerbotten ska fortsätta vara det rödaste länet, säger Wilmer Prentius, nyvald ordförande för Vänsterpartiet Västerbotten.

Wilmer har varit aktiv i Vänsterpartiet i många år. Utöver uppdraget som ordförande i Vänsterpartiet Västerbotten har han haft såväl kommunala som regionala förtroendeuppdrag.

Hans drivkraft är att vara en motvikt till de konservativa krafter som vill leda bort uppmärksamheten från växande ekonomiska och klimatmässiga orättvisor.

– Såväl nationellt som lokalt står vi inför stora och svåra utmaningar, med ett skenande klimat och ökande klyftor. Jordens resurser är inte oändliga. Och när det inte går att utlova välstånd genom framtida tillväxt, blir frågan om fördelning än mer relevant, säger Wilmer.

Under årskonferensen valdes även fyra nya ordinarie ledamöter in i styrelsen: Eva Arvidsson, Umeå, Gudrun Nordborg, Umeå, Linus Lundström, Robertsfors och Lina Hjelte, Norsjö. Som ersättare valdes Berit Edvardsson, Umeå, Åsa Össbo, Vilhelmina, Jamshed Molki, Skellefteå och Bore Sköld, Umeå. Lennart Gustavsson, Malå och Matilda Nordén-Fällman, Umeå, sitter kvar i styrelsen som ordinarie ledamöter i ytterligare ett år.

Utöver styrelsen utsågs även ny valberedning samt revisorer.

Vänsterpartiet Västerbotten genomförde sin distriktsårskonferens på Hotell Björken i Umeå. Totalt var cirka 30 ombud från hela länet på plats.

Mer information:
Wilmer Prentius