Debatt

Vi vill se en hållbar energi- och klimatpolitik för Sverige och norra Sverige

Lördag 25 mars 2023 genomförde Vänsterpartiet Västerbotten sin distriktsårskonferens. I samband med det antogs följande uttalande:

Vi, Västerpartiet Västerbotten, känner stor oro för vart regeringen vill ta frågan om kärnkraft och uranbrytning. Vi ser en fortsatt exploatering av norra Sveriges klimat, miljö och livsvillkor.

Sedan 2018 har det varit förbjudet att bryta uran i Sverige. Regeringspartierna och Sverigedemokraterna agerar nu efter valet, bland annat har moderata riksdagsledamöter motionerat om att riva upp förbudet. Sverige är ett uranrikt land, men beslutet från 2018 att inte utvinna grundar sig i de omfattande miljökonsekvenserna det innebär att bryta uran.

Utvinning av uran är en väldigt miljöförstörande verksamhet som innebär stora risker för omgivningen, grundvattnet, naturmiljön, arbetsmiljön och hälsan hos de som arbetar i eller bor i närheten av urangruvor. Den är även förknippad med stora sociala risker, bland annat för mänskliga rättigheter och för ursprungsbefolkningen i länder där uran bryts.

Hos oss påverkas samerna och deras renbetesland. Uranutvinningen är så smutsig att miljölagstiftningen inte i praktiken tillåter den i Sverige.

Kärnkraftens produktionskostnader är så höga att den inte är fördelaktig att producera när man jämför med förnybara energikällor som vatten- och vindkraft.

Vi vill se en hållbar energi- och klimatpolitik för Sverige och norra Sverige. Inte fortsatt kortsiktig exploatering!

Vänsterpartiet Västerbotten, 25 mars 2023