Debatt

Svar på replik: Regionanställda ska inte tvingas ange papperslösa

Svar på Petter Nilssons (SD) replik på “Vi i majoriteten uppmanar regionanställda att inte ange papperslösa”

Att Petter Nilssons replik är negativ till vår uppmaning att inte ange papperslösa är inte det minsta häpnadsväckande. På samma sätt inte heller deras nyspråk om godhetssignalering när vi faktiskt avsätter tid och resurser för att arbeta med att regionens resurser ska ges efter behov, eller för att Region Västerbotten stödjer och levererar kultur utan att lägga på den politiska styrning Sverigedemokraterna vill ha.

Petter Nilssons beskrivning av Tidö-avtalet är också intressant. Å ena sidan är det ett förslag, å andra sidan är det klappat och klart och inget kommuner, regioner och andra myndigheter ska ha något att säga till om. Lite grann som de marknadsreformer den förra borgerliga regeringen drev igenom och som vi nu administrerar.

Svaret följer typiskt Sverigedemokratiskt mönster och försöker koppla ihop i det här fallet vårdkrisen med medborgarskapslösas behov av hälso- och sjukvård. Att Region Västerbotten väljer medmänsklighet och att vård ska ges jämlikt och efter behov är, och har alltid varit, en nagel i ögat för Sverigedemokraterna.

Till skillnad från vad Sverigedemokraterna försöker få det till är det en fråga där vi som politisk ledning för Region Västerbotten har rådighet, som representanter för majoriteten av Västerbottens invånare och i slutänden arbetsgivare för all personal i Västerbotten.

Vår personal har rätt att veta om de har sin yttersta lednings stöd när de följer yrkesetiska principer i sitt arbete.

Peter Olofsson (S), regionråd och ordförande Regionstyrelsen

Jonas Karlberg (V), regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet

Emma Lindqvist (MP), regionråd med ansvar för miljö, klimat och hållbarhet