Debatt

BB i Lycksele behöver inga domedagsprofeter

Bristen på personal gör att förlossningen i Lycksele inte kan öppnas som planerat i slutet av januari. Situationen är långt ifrån enkel, men jag tänker inte hålla med de som säger att det nu kommer att bli en permanent stängning, till exempel länets moderater.

På ett eller annat sätt måste vi i alla lägen klara av en god och patientsäker förlossningsvård för alla i länet. Utan BB i Lycksele behöver vi ju ordna mycket starkare insatser på annat sätt för inlandets kvinnor.

Vi behöver nu försöka skapa samling kring målsättningen att skapa en stabil verksamhet, då vinner vi inte mycket på att säga att BB i Lycksele är kört eller att jaga syndabockar bland politiker och tjänstepersoner.

Det är bra om alla som vill och kan deltar i den manifestation som ordnas i Lycksele för att visa sitt stöd för BB och lasarettet. Det visar ju också att det finns en bygd som står bakom en utveckling av verksamheten, något som naturligtvis är en nog så viktig signal till vårdpersonal som tänker sig en framtid inom inlandets sjukvård.

Gå och demonstrera, självklart kommer en del högerpolitiker att skylla allt på oss i den styrande majoriteten, det är ju alltid lättare att sitta på läktaren och spela matchen än att möta motståndet nere på isen.

Vi kan säkert ha en del brister, men grundproblemet med få födslar och liten befolkning i inlandet, som inte med självklarhet räcker till för att rekrytera välutbildad vårdpersonal, finns kvar även om våra högerpolitiker får bes

och visa stöd för inlandets sjukvård på söndag, men ta eventuella förslag på enkla lösningar med en stor nypa salt. Vi vet ju alla hur valrörelsen vidlyftiga löften och lösningar kraschade rejält när de behövde möta verkligheten. Och undvik att lyssna till de som säger att domens dag är nära. Människornas vårdbehov finns och måste lösas.

Kjell Bäckman (V)
Andre vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden