Debatt

Vård på lika villkor

Trycket på vården har aldrig varit så stort som nu. Privat sjukvård är inte lösningen! Dagens sjukvård motverkar en bättre och mer jämlik folkhälsa. För att få en jämlik och jämställd vård måste möjligheten att ta ut vinster i välfärden försvinna och den offentliga vården stärkas.

God folkhälsa bidrar till hållbar utveckling

Alla ska må bra och ha möjlighet till god hälsa och välbefinnande. God hälsa är inte enbart frånvaro av sjukdom utan hälsan har en avgörande betydelse för människors möjlighet att klara skolan, arbeta, försörja sig och leva ett självständigt liv. God folkhälsa bidrar också till samhällets tillväxt och hållbar utveckling.

Ojämlik folkhälsa – även i Västerbotten

Folkhälsan i Sverige är i det stora hela god, men den ojämna hälsan finns kvar och på vissa håll går utvecklingen åt fel håll. Även om medellivslängden i Sverige har ökat de senaste åren med 1,6 år så innebär det inte att det gäller för alla grupper i samhället.

Personer med låg inkomst eller så kallad låg socioekonomisk status och kortare utbildningar, dör tidigare i hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och suicid jämfört med personer med längre utbildningar och hög socioekonomisk status. Långtidsarbetslöshet är också en bidragande orsak till sämre hälsa.

Även i Västerbotten finns stora skillnader: personer bosatta inlandet uppger att de har sämre hälsa än personer bosatta vid kusten. Resultaten bekräftas från VHU (Västerbottens hälsoundersökning).

Sjukvården urholkas av privata lösningar

Att solidariskt se hälso- och sjukvården som vårt gemensamma ansvar som ska garantera hjälp och stöd till den som behöver det blir allt svårare då sjukvården urholkas med privata lösningar och fina sjukvårdsförsäkringar. Vi vill att den vård som ges av privata företag också ska bekostas av det privata, det vill säga inte vara skattefinansierad.

Hälsocentraler på landsbygden

Vi vänder oss emot ett system där privata företag fritt kan etablera sig där det är enklast att göra vinst i, stället för att resurserna används där de behövs bäst. Ett av problemen med det systemet är att det inom primärvården är svårare att få nya hälsocentraler att etableras i socioekonomiskt svaga områden och på landsbygden då det inte är lönsamt för privata företag. Vi kräver därför att lagen om vårdval (LOV) i primärvården rivs upp tillsammans med den fria etableringsrätten så att vården i stället kan fördelas efter behov.

Sjukstugorna är avgörande för jämlik vård i hela länet
På landsbygden har sjukstugorna ett uppdrag med ambulans och akutvård med vårdplatser som är bemannade dygnet runt samt laboratorier och röntgen. Sjukstugorna är med sina särskilda uppdrag avgörande för att kunna erbjuda jämlik vård i hela länet.

Satsa på förebyggande hälsovård

Vi måste satsa på förebyggande hälsovård till exempel familjecentraler, ungdomsmottagning,
BVC, elevhälsan och skolkuratorer. Dessa måste få utökade möjlighet och mer resurser.

Låga avgifter till sjukvården

Att söka sig till vården får inte avgöras av plånboken. Personer med låg inkomst söker sig mindre ofta till vården än personer med högre inkomst. Vi vill att vården ska vara jämlik och att behoven ska styra, inte plånboken. Därför vill vi också att avgifterna ska vara låga.

Lägg din röst på Vänsterpartiet i regionvalet!

Vänsterpartiet Västerbotten vill:

• att solidarisk finansierad vård ska vara tillgänglig för alla
  • att vi måste bli bättre på att uppmärksamma särskilda behov hos utsatta grupper
  • satsa mer på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande åtgärder
  • att oavsett var du bor och vilka särskilda behov du har, ska du få tillgång till vård och omsorg
  • att regionen även fortsättningsvis har tre sjukhus med akutkirurgi och förlossningsvård
  • att regionen även fortsättningsvis har en sjukstuga med akutplatser i varje glesbygdskommun i inlandet
  • ha extra finansiering till hälsocentraler som vill pröva öppettider utanför kontorstid
  • verka för att lagen om vårdval (LOV) och den fria etableringsrätten i vård och tandvård avskaffas
  • att primärvården får ökade resurser.

Läs mer om regionvalet