Vänsterpartiet vill se översyn av arvoden

Politiker på ledande uppdrag har idag ersättningar som de flesta bara kan drömma om. För att inte avståndet mellan folkvalda och människorna de representerar fortsatt ska öka, la Vänsterpartiet i Region Västerbotten under dagens regionstyrelse ett yrkande om arvoden.

Idag har vissa politiker ett arvode som är högre än 1,0, det vill säga mer än ersättning för en heltid. Exempelvis får ordförande och första vice ordförande i regionstyrelsen 1,4 respektive 1,3, och ordförande i nämnder ett arvode som överstiger 1,0. Det är högre än vad en utskottsordförande i riksdagen får. Dessutom tillkommer arvoden för uppdrag i andra organisationer som SKR, bolagsstyrelser och kommunförbund.

– Det är inte rimligt, menar Jonas Karlberg (V), andre vice ordförande i regionstyrelsen, samt regionråd.

Under dagens regionstyrelse la Vänsterpartiet följande yrkande

• att politikernas arvoden inom regionen ska följa arvodet för riksdagsledamöter
  • att högsta möjliga sammanlagda årsarvode ska sättas på 1,0
  • och att arvodesreglementet ska konsekvensjusteras utifrån att 1,0 i årsarvode är högsta möjliga sammanlagda arvode, det vill säga att ingen ska kunna ha ett sammanlagt arvode som överstiger 1,0 – det vill säga heltidsersättning.

Vänsterpartiet motionerar i riksdagen om att ersättningen för riksdagsledamotsuppdraget ska sänkas till ett prisbasbelopp.

Vänsterpartiet i Region Västerbotten vill se en allmän sänkning av arvodena, men också att det ska finnas en konsekvens och jämförbarhet mellan olika politiska organisationer. Vänsterpartiet i Region Västerbotten vill koppla regionpolitikers arvoden till riksdagsarvodena.

– Om vi skulle kapa alla arvoden som överstiger 1,0 skulle det innebära en besparing på uppskattningsvis 1,5 miljon kronor per år, framhåller Jonas Karlberg (V).

Hur arvodessystemet är utformat skiljer sig åt mellan olika regioner och kommuner, men trenden under en längre tid har varit att antalet fritidspolitikeruppdrag minskat samtidigt som ersättning och antal heltidsuppdrag har ökat.

– Det är dåligt för demokratin och en utveckling åt helt fel håll, säger Lilian Nilsson (V), ledamot i regionstyrelsen.

Mer information:
Jonas Karlberg
Andre vice ordförande i Regionstyrelsen samt regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet
Vänsterpartiet i Region Västerbotten