Jonas Karlberg – Vänsterpartiets nya regionråd i Västerbotten

På dagens regionfullmäktige klubbades Jonas Karlberg som ny gruppledare för Vänsterpartiet efter LiseLotte Olsson, som slutar efter en lång karriär. Jonas har tidigare varit ordförande i utskottet för primärvård och tandvård, men tar nu över rollen både som gruppledare och regionråd. Han lämnar därmed posten som utskottsordförande.

– Vänsterpartiet växer starkt i hela landet, och att som gruppledare få vara med och visa att det gör skillnad att rösta på Vänsterpartiet är en ära och ett stort ansvar, säger Jonas Karlberg.

Jonas valdes till ny gruppledare av Vänsterpartiets fullmäktigegrupp i somras och tar från den 16 november över som gruppledare och regionråd. I och med det lämnar han sina övriga uppdrag. Ny ordförande i utskottet för primärvård och tandvård blir Margaretha Löfgren, från Vilhelmina.

Jonas Karlberg flyttade till Västerbotten och Umeå 2005. Han har en bakgrund som ekonom i offentlig sektor, och har varit förtroendevald för Vänsterpartiet i Region Västerbotten de senaste cirka nio åren. Under de åren har han varit med i folkhälso- och primärvårdsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden, där han också var andre vice ordförande. Nuvarande mandatperiod har han varit ordförande i utskottet för primärvård och tandvård. Jonas har tidigare också haft politiska uppdrag i Göteborgs stad och Umeå kommun, bland annat i socialnämnden.

I och med den nya posten som gruppledare tar Jonas också över rollen som regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet. Ett uppdrag som är unikt för Västerbotten.

– Region Västerbotten är unik med ett regionråd med uttalat ansvar för jämställdhet och jämlikhet. Västerbotten ligger på många områden före andra regioner, som till exempel i arbetet med att stärka jämställdheten och att ge alla tillgång till vård och samhällsservice efter behov. Samtidigt lever vi i ett samhälle som inte är jämställt, och där ojämlikheten ökar i spåren av marknadslösningar, privatiseringar och resursbrist, säger Jonas Karlberg.

Margaretha Löfgren (V) som tar över som ordförande i utskottet för primärvård och tandvård har tidigare haft uppdrag i regionfullmäktige, som andre vice ordförande i nämnden för funktionshinder och habilitering, andre vice ordförande i utskottet för funktionshinder och samverkan samt som ledamot i hälso och sjukvårdsnämnden. Hon har även haft kommunala uppdrag bland annat i kommunfullmäktige, utbildningsnämnden samt kommunstyrelsen.

Mer information:

Jonas Karlberg (V)
Regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet

Margaretha Löfgren
Ordförande i utskottet för primärvård och tandvård

Jonas Karlberg, nytt regionråd för Vänsterpartiet i Region Västerbotten