Debatt

Vi betalar inte!

Privata vårdappar kan tyckas gratis för dig som användare, men kostar regionerna miljontals kronor årligen.

Förra året ökade användandet av så kallade nätläkare, vårdappar som till exempel Kry och Doktor.se, kraftigt. Marknadsföringen är ofta aggressiv och utlovar snabb hjälp. De kan verka gratis för dig som användare, men kostar miljontals kronor för regionerna. Pengar som i slutändan tas från vårdpengen till din egen hälsocentral.

I Region Västerbotten har kostnaderna för digitala vårdtjänster ökat med 95 procent från 2019 och låg 2020 på 14 miljoner kronor. Inget tyder på att deras ”tjänster” avlastar hälsocentralerna. Snarare riskerar den fysiska vården på hälsocentralerna att försämras när vårdpengen går till nätläkarbolagen och inte till löner för egen personal.

Nätläkarbolagen har hittat sätt att utnyttja ett system konstruerat för att du ska kunna bli remitterad till ett sjukhus i en annan region, eller kunna söka vård oavsett var du råkar befinna dig i landet – så kallad utomlänsvård.

Apparna lockar med snabb hjälp vid åkommor som ofta kan lösas med receptfria läkemedel och vila. Självklart ska du kunna få bra rådgivning snabbt. Men för detta finns 1177 – en tjänst som både fungerar och utvecklas och där ett samtal kostar din region cirka 80 kr. Kraven på digital tillgänglighet ökar och regionen måste kunna matcha de privata vårdapparna med digitala lösningar, till exempel genom utökade funktioner i 1177.se.

I Västra Götalandsregionen vill man från nästa år sluta ersätta nätläkare genom att slopa utomlänsersättningen till digital vård. Och vi applåderar detta.

Det innebär att ett ”besök” hos privata nätläkare inte längre blir skattesubventionerat. Det blir allt tydligare att det är nödvändigt om vården i förlängningen ska kunna vara solidariskt finansierad via skatt och ges till de med störst behov först.

Om du som vi tror på vård efter behov, inte storleken på plånboken, behöver vi din hjälp med att skapa en fungerande vård och försvara den gemensamma välfärden.

LiseLotte Olsson (V), regionråd, Region Västerbotten

Glenn Berggård (V), oppositionsråd, Region Norrbotten

Nina Orefjärd (V), gruppledare, Region Västernorrland

Elin Hoffner (V), gruppledare, Region Jämtland-Härjedalen

Debattartikel skriven av Vänsterpartiets företrädare från fyra norrlandslän där rubriken har koppling till Dario Fos klassiska fars från 1974.