Vänsterpartiet Västerbotten tar ställning mot angiverilagen!

Den i Tidöavtalet föreslagna angiverilagen slår mot samhällets svagaste och tvingar offentligt anställda att bryta mot tystnadsplikt och yrkesetiska principer.

Enligt Tidöavtalet, grunden för regeringen och sverigedemokraternas samarbete, föreslås offentliganställda bli skyldiga att informera Polismyndigheten och Migrationsverket när de kommer i kontakt med personer som vistas i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd. Detta skulle i praktiken innebära att skol- och vårdpersonal skulle tvingas agera angivare.

Vänsterpartiet står enat i övertygelsen att vård, omsorg och skola inte ska vara föremål för politiska agendor. Personal inom offentlig sektor ska inte tvingas anmäla asylsökande och papperslösa som söker hjälp, stöd och råd hos dem.

Sveriges offentligt anställda har en hög yrkesmässig integritet och respekt för rättvisa och värdighet. Sverige ska vara ett land som står upp för människors rättigheter. Rätt till vård och skolgång är sådana grundläggande mänskliga rättigheter som skulle kränkas av en angiverilag. Barn ska inte riskera att stå utan vård för att deras föräldrar är rädda för att gå till akuten.

Den rödgröna majoriteten i Region Västerbotten, där Vänsterpartiet ingår, har tagit ställning mot den föreslagna angiverilagen. Även andra regioner, kommuner och fackförbund har gjort detsamma.

Vi vill bo i ett land där välfärden går att lita på och där människors frihet värnas. Det kommer vi att fortsätta kämpa för.

Uttalande antaget av Vänsterpartiet Västerbottens distriktsstyrelse 2023-09-07.