Öppet brev till Sveriges Regering och Riksdag!

Fr.o.m. 8 april 2008 så begränsade ni antalet deltidsstämplingsdagar till maximalt 75 dagar. Det här gjorde ni för att sänka den kvinnodominerade deltidsarbetslösheten. Det har framför allt fått tre konsekvenser:

1. Deltidsarbetslösheten har sjunkit på bekostnad av att fler, framförallt kvinnor, tvingats acceptera att deras deltid har fått bli deras ”heltidsmått”.
  2. För att klara sin försörjning har deltidsarbetslösa tvingats sluta sin deltid för att bli arbetslösa på heltid.
  3. Arbetslösa som är politiskt-, fackligt- eller föreningsförtroendevalda på deltid har efter 75 deltidsarbetslöshetsdagar i praktiken inte samma demokratiska rättigheter som de som har ett lönearbete i Alliansregeringens Sverige.

För en deltidspolitiker i Skellefteå – som efter 40 års lönearbete blev arbetslös hösten 2010 – innebär högerregeringens deltidsregler att han tvingats avsäga sig två kommunala förtroendeuppdrag, dels vice ordförande för kulturnämnden och dels ledamot i demokratiberedningen.

Samtidigt måste den deltidsförtroendevalde – som vid valet 2010 personvaldes – meddela fullmäktigeförsamlingen att han, så länge han inte har något jobb, inte kommer att kunna närvara vid kommande fullmäktigesammanträden på grund av högerregeringens reella inskränkningar av arbetslösas demokratiska rättigheter.

Nu vill jag veta:

–          Är ni i regeringen beredd att skyndsamt ändra arbetslöshetsförsäkringens regelverk så att deltidsförtroendevalda som är arbetslösa får samma demokratiska rättigheter som de som har ett lönearbete i Sverige?

–          Är ni i regering och riksdag beredd att verka för att minska den kvinnodominerade deltidsarbetslösheten genom att ställa krav på den starkare parten, d.v.s. arbetsgivaren?

Skellefteå 2011 04 03

Agneta Hansson