Agneta Hansson ny distriktsordförande!

Agneta HanssonUnder lördagen genomförde Vänsterpartiet Västerbotten sin årskonferens för partidistriktet på Medlefors Folkhögskola i Skellefteå.

Efter flera år som distriktsordförande så avgick Margaretha Löfgren från Vilhelmina. I samband med att Margaretha avtackades så konstaterade hon att det varit fantastiskt roligt att vara ordförande för ett partidistrikt som inte minst under det senaste året haft en kraftig medlemsökning.

Vänsterpartiet gjorde också ett väldigt bra val i Västerbotten sa Margaretha.

Årskonferensen valde Agneta Hansson som ny distriktsordförande. Agneta är skelleftebo, anställd på Skellefteå museum som antikvarie, hennes skånska dialekt avslöjar hennes ursprung. Hon blev västerbottning på 80-talet och har varit vänsterpartist sedan 70-talet. Agneta sa bl.a. att hon kände sig väldigt inspirerad inför uppgiften att redan nu börja påbörja jobbet för ett regeringsskifte 2014!

Den nya distriktsstyrelsen består i övrigt av: Mattias Sehlstedt, Maria Grip, Britt-Marie Snell Perdahl, Andreas Mångberg, Elin Eriksson, Rolf Carlsson, Kristina Alenius och Johan Broström.

Årskonferensen diskuterade bl.a. kärnkraftsolyckan i Japan. I ett uttalande som antogs enhälligt, så uppmanas region Västerbotten att försöka påverka de finska myndigheterna till att avstå från att placera nya kärnkraftverk nära Västerbotten. Uttalandet uppmanar också den högerledda regeringen att ompröva beslutet om nya reaktorer i Sverige!

I ett annat uttalande som handlar om privatiseringarna inom sjukvården så sägs bl.a. att: ”Varje år försvinner minst fyra miljarder skattekronor till vinster i privata företag. För den summan skulle vi istället kunna anställa minst 11 000 undersköt­erskor.”