Okategoriserad

Finansiera Norrbotniabanan!

På VKs debattsida skriver länets borgerliga ledamöter och pläderar för bygget av Norrbotniabanan. Samtidigt har de ett litet bekymmer, deras egen regering har inga planer på att starta bygget och har inte satt av en krona till projektet. Därför väljer de borgerliga ledamöterna att argumentera mot oss i oppositionen som hade satt av tio miljarder till bygget av banans första etapp. Det blir ganska skruvat.

Att bygga järnvägar måste vara statens huvudansvar. Det är helt orimligt att tro och begära att en investering på 23 miljarder kronor ska ske med privata medel. Det är också orimligt att just Norrbotniabanan skulle bli privat finansierad samtidigt som vår borgerliga regering satsar för fullt på infrastruktur i våra storstäder söderut. Visst kan en privat medfinansiering ske, men staten bör rimligen ta huvudansvaret.

Norrbotniabanan är en lönsam investering. Därför är det rimligt att bygget sätts igång finansierat med lån i riksgälden. Så skedde när Botniabanan byggdes, tycker de borgerliga verkligen att det var fel? Lånen kommer sedan att betalas under den tid den nya banan drar in intäkter. Det är en ansvarsfull politik för arbete och ökad konkurrenskraft i norr. Man kan jämföra det med att regeringen har lånat för att sänka skatten för dem med högst inkomster. Det, om något, är en oansvarig politik.

Regeringen bedriver en usel järnvägspolitik. Investeringarna i nya spår är får små och hamnar nästan bara i södra Sverige. Anslagen till underhåll skärs ner samtidigt som banavgifter och andra avgifter höjs för att köra tågtrafik höjs kraftigt. Driften privatiseras samtidigt som spårkapacitet och underhåll saknas. Det är ett recept för kaos och dålig service till järnvägens kunder. Det, inte Norrbotniabanan, är det enda vi får med borgerlig politik på området.

Jonas Sjöstedt (V)

riksdagsledamot