Allmänt

Höj transportstödet!

Under den gångna helgen samlades Vänsterpartister från hela Västerbotten på Medlefors Folkhögskola för att bl.a. spika partiets valsedlar inför riksdags- och landstingsvalen och diskutera valet 2010.

–           Den ekonomiska krisen har slagit hårt mot Västerbotten. Var tredje metallarbetare i länet går arbetslös. Regeringen har varit för passiv med att värna jobben inte minst i fordonsindustrin. Medan länder som Belgien aktivt backar upp sin fordonsindustri med bland annat lånegarantier så har den svenska regeringen passivt tittat på medan arbetslösheten har fått öka och arbetstillfällen har försvunnit, menar Jonas Sjöstedt som utsågs till förstanamn på riksdagslistan.

I fokus på diskussionerna fanns förslag om hur arbetslösheten ska kunna minskas i länet:

–           En rödgrön regering måste bedriva en mer aktiv politik för att värna jobben. Därför vill Vänsterpartiet i Västerbotten att anslagen till transportstöd ska öka och vi är besvikna över att de rödgröna partierna inte redan nu har lagt ett sådant förslag. Till Volvo Umeverken bör transportstödet återställas till sin tidigare nivå. Transportstödet bör också breddas så att det inte bara omfattar godstransporter utan även kunskaps- och tjänsteföretag. Det gynnar tillväxten av företag som förädlar sina produkter och utvecklar sin verksamhet, sa Jonas Sjöstedt.