Allmänt

Vårdbehoven ska styra – Hälsoval kan inte kombineras med vinstintresse!

Maria-Grip-150x150Maria Grip, gruppledare i landstinget:
Vårdbehoven ska styra – Hälsoval kan inte kombineras med vinstintresse
Landstingsstyrelsen beslutar tisdag den 22/9 om grunderna för Hälsoval i Västerbotten. Vänsterpartiet vill att enbart företag och organisationer utan vinstsyfte ska tillåtas starta Hälsocentral i länet.
-För att säkerställa att vården organiseras för patienternas bästa anser jag att vinstintresse inte får vara drivkraften hos de vårdgivare som ska verka inom Hälsoval Västerbotten, säger Vänsterpartiets Maria Grip.
Regeringen tvingar landstingen att införa ett system där vårdföretag får etablera sig där de anser att det kan löna sig bäst. Vänsterpartiet menar att detta driver fram ett system som är mycket olämpligt för hur det ser ut i länet med både glesbygd och större städer men också vad gäller befolkningens ålder.
-Fri etablering för företag som drivs med vinstkrav styr sjukvård till patienter som lönar sig bäst. Risken är uppenbar att vårdresurser då tas från inlandskommunerna med sina många äldre och från bostadsområden i Umeå och Skellefteå där folk har lägre inkomster och sämre hälsa, anser Maria.
-Vi måste också agera för att Västerbottningarnas pengar verkligen går till sjukvård och inte till privata vinster, det kan man göra genom att begränsa möjligheterna för vårdföretagen att skapa vinst genom att bara plocka russinen ur kakan, understryker Grip.
Den begränsning som Vänsterpartiet nu föreslår för Vårdval Västerbotten är densamma som tidigare gällde för privatisering av sjukhus men som togs bort av den borgerliga regeringen.
-Vi måste ta ansvar för att resurserna fördelas över hela länet utifrån befolkningens vårdbehov, det säger Hälso- och sjukvårdslagen. Vi kan inte sjösätta ett system som främst är till för att ge vårdföretagen ökad frihet, bara för att göra regeringen och Göran Hägglund glad, avslutar Maria.
För mer information, kontakta:
Maria Grip 0730 566 900
Kjell Bäckman 070 611 73 44

Maria Grip, gruppledare i landstinget:
Vårdbehoven ska styra – Hälsoval kan inte kombineras med vinstintresse
För mer information, kontakta:
Maria Grip 0730 566 900
Kjell Bäckman 070 611 73 44