Västerbotten

Jonas Sjöstedt
LiseLotte Olsson liten svartvit
LiseLotte Olsson

Den ekonomiska krisen slår hårt mot Västerbotten. Var tredje metallare går arbetslös, för unga ser det särskilt dystert ut på arbetsmarknaden och nya neddragningar väntar i kommunerna. För den borgerliga regeringen är det viktigare att sänka skatten än att bekämpa kris och arbetslöshet. Men det finns alternativ som skulle skapa tusentals arbeten i Västerbotten.

Istället för stora skattesänkningar behöver ekonomin stimuleras genom investeringar, ökade statsbidrag till kommunerna och satsningar på dem med lägst inkomster. Vänsterpartiet vill höja statsbidragen till kommunerna med 17 miljarder kronor 2009 och 2010. Det motsvarar 476 miljoner kronor och omkring ett tusen arbeten i vårt län. På så vis kan viktiga riktiga jobb räddas i offentlig sektor. Vi vill hellre betala för utbildning och vård än för arbetslöshet.

Idag ökar klasskillnaderna i Sverige snabbt samtidigt som många företag drabbas av minskad efterfrågan. Genom att höja A-kassan och förbättra sjukförsäkringen stimuleras efterfrågan i ekonomin omedelbart, utgifterna för socialbidrag minskas och vi förhindrar att klassklyftorna växer. När pengarna idag främst satsas på skattesänkningar för dem med höga inkomster så ökar istället sparandet vilket inte stimulerar efterfrågan i ekonomin på motsvarande sätt.

Fler jobb måste skapas och arbeten måste räddas i den privata sektorn. Regeringen har varit helt passiv inför massavskedandena i exportindustrin. Vi menar att regeringen istället måste gå och medfinansiera utbildning med fortsatt anställning som alternativ för dem som idag sägs upp. På så vis kan arbetskraften och arbetstillfällena finnas kvar när konjunkturen vänder. Nu hotas ytterligare hundratals jobb på Volvo Lastvagnars montering, det är dags att regeringen tar sitt ansvar och agerar för att rädda jobben.

I lågkonjunkturen behövs investeringar för ett modernare Sverige. Vänsterpartiet vill påskynda bygget av Norrbotniabanan vilket skapar arbeten, minskar utsläppen av växthusgaser, förbättrar våra kommunikationer och höjer den norrländska industrins konkurrenskraft. När Botniabanans södra del invigs nästa år är det också hög tid att komplettera den med pendeltåg Holmsund-Umeå-Vännäs för att erbjuda miljövänliga och bekväma möjligheter till pendling.

Vi vill underlätta och stimulera bygget av vindkraft i Västerbotten. Därför vill vi förenkla och förbättra skattereglerna för vindkraftkooperativ. Det behövs också särskilt stöd till havsbaserad vindkraft som har en stor potential exempelvis runt Holmögadd. Vi vill också satsa på ROT-avdrag för flerfamiljshus när det innebär att energianvändningen minskas med minst 30 %. Det skulle skapa många arbeten och vara en bra miljösatsning. Vänsterpartiet har dessutom en rad förslag för att stimulera turistnäringen, en miljöriktig gruvbrytning och vidareförädling av våra skogsråvaror.

Den ekonomiska krisen och massarbetslösheten är ingen naturkatastrof inför vilken politiken är maktlös. I en kraftig ekonomisk nedgång som denna behövs en kraftfull politik för rättvisa, arbete och miljöriktiga investeringar. Därför behöver Sverige och Västerbotten en rödgrön regering efter valet 2010.

Jonas Sjöstedt

Liselotte Olsson