Landstinget

Vi tar ansvar för sjukvården och konjunkturläget!

I landstingsfullmäktige förra veckan föreslog Vänsterpartiet att landstinget ska göra allt för att inte fler ska bli arbetslösa och för att undvika oplanerade, kortsiktiga förändringar och försämringar. Med detta som utgångspunkt föreslog vi en skattehöjning på 55 öre. Tyvärr gick vårt förslag inte igenom.

Landstinget har det närmaste två åren en skillnad mellan intäkter och utgifter på ca 350 miljoner kronor. Det kommer sig av att landstingets skatteintäkter minskar när människor blir arbetslösa. Vänsterpartiet ser hellre en skattehöjning än de generella sparbeting som nu är på gång. Dessa riskerar att ge oplanerade förändringar och försämringar.

Det betyder inte att ingenting i landstinget behöver förändras. Men förändringar i hälso- och sjukvården ska göras genomtänkt, med prioriteringar och riktade åtgärder. När vi föreslår en skattehöjning i det här läget så handlar det om att ta ansvar för sjukvården i Västerbotten. Det är viktigt att ha handlingskraft även i dåliga tider, en annan politik är möjlig!

David Ahlqvist, Umeå.
Pia Risán, Skellefteå.