Allmänt

Vi måste göra allt för att förbättra rådande konjunkturläge!

Pressmeddelande från Vänsterpartiets landstingsgrupp,
Maria Grip, gruppledare
:
– För Vänsterpartiet handlar det om att ta ansvar för två saker; en god sjukvård åt alla västerbottningar och att undvika personalminskningar i tider av stor arbetslöshet. Därför väljer vi en skattehöjning hellre än sparförslag som ingen vet om de fungerar, konstaterar Maria Grip.
Landstinget behöver ytterligare ca 350 miljoner för de kommande två åren. Att möta de minskade skatteintäkterna med neddragningar i alla verksamheter riskerar att leda till försämringar som inte är rimliga.
-Skattehöjningen på 55 öre ska kombineras med fortsatt prioriteringsarbete, säger Maria. Det är ett ansvarsfullt sätt att jobba med förändringar i hälso- och sjukvården eftersom det bygger på dialog och samarbete.
Under hösten 2008 genomförde landstinget i Västerbotten ett omfattande prioriteringsarbete där sådant som var mindre viktigt reducerades till förmån för sådant som är mer viktigt.
-Vi tror dessutom inte att det kommer att fungera med stora generella sparbeting enligt ”osthyvelsprincipen”, risken är stor att de ekonomiska problemen i stället ökar. Nödvändiga besparingar måste göras genom riktade åtgärder till exempel att stänga Citymottagningen och minska lokalkostnader, berättar hon.
Det finns mycket Vänsterpartiet skulle vilja göra. Rådande ekonomiska läge gör att vi avvaktar med förslag om till exempel sänkta patientavgifter, ytterligare satsningar på förbättrad hälsa för människor med psykiska funktionshinder.
– I rådande ekonomiska läge finns inte utrymme för stora satsningar. Vi måste i stället jobba långsiktigt med effektivare och bättre strukturer i sjukvården i Västerbotten och på så sätt skapa utrymme för dessa satsningar, avslutat Maria.
För mer information, kontakta:
Maria Grip: 0730 566 900
Kjell Bäckman: 070 6117344