Allmänt

Regeringen ger oss valet; stora neddragningar eller skattehöjning!

Pressmeddelande från Maria Grip, gruppledare V:
Regeringen ger oss valet; stora neddragningar eller skattehöjning!

I vissa länsmedier diskuteras flera drastiska åtgärder för att hantera den ekonomiska situation som uppkommit i landstinget när skatteunderlaget viker.

-Regeringen har sänkt skatten oerhört för de som har jobb när de i stället borde satsa på kommuner och landsting. Det ställer landstingspolitiken i Västerbotten inför valet att antingen göra stora neddragningar eller höja skatten, säger Maria Grip.
-I det valet är min bedömning enkel; det behövs en skattehöjning för att klara det här, framhåller hon!

Utan intäktsförstärkning riskerar hundratals jobb försvinna från landstinget. Detta i ett läge där arbetslösheten i länet redan har ökat med ca 3500 på ett år. Ytterligare ca 500 västerbottningar varslades i mars och totalt är ca 10350 öppet arbetslösa eller i olika åtgärder.

– Regeringens politik att ge stora skattesänkningar till de som jobbar samtidigt som deras föräldrageneration ska betala detta sämre vård och omsorg är helt galen, fortsätter Maria.

En jämförelse i landet visar att landstingsskatten i Västerbotten ligger ca 30 öre under genomsnittet, och har gjort det sedan 90-talet. Samtidigt kan man se att landstingsskatterna i landet i genomsnitt ökat med ca 1:50 sedan mitten av nittiotalet, en spegelbild av att staten inte tagit sitt ansvar för att sjukvården kostar mer när den kan göra mer.

– Givetvis måste en skattehöjning gå hand i hand med fortsatt arbete för att vi ska en så effektiv verksamhet som möjligt, men nu handlar det om att rädda viktiga arbetstillfällen i Västerbotten, avslutar Maria.
För mer information, kontakta:
Maria Grip 0730 566 900
Kjell Bäckman 070-6117344
Klicka här för attkolla till