Allmänt

Öppet brev till näringsminister Maud Olofsson

Vad har Västerbotten för nytta av näringsminister Maud Olofsson?Det frågar Vänsterpartiets LiseLotte Olsson och Margareta Löfgren.
Efter Volvos senaste stora varsel om uppsägningar vid Umeverken så är naturligtvis den självklara frågan: – Vad tänker regeringen och i synnerhet länsbon och näringsministern Maud Olofsson göra? Det vi har kunnat höra från Maud Olofsson i media är att ”det är tråkigt att de måste ta till så stora varsel” och ”de finansiella systemen i Europa måste komma i ordning först.”
För de ca 1200 Volvoanställda som riskerar att förlora sina jobb är inte dessa uttalanden någon större tröst.
Volvo Umeverken med sina 2500 anställda är i särklass den största industrin i Umeåregionen. Varslen kommer att få återverkningar i hela länet.Fredrik Reinfeldt har naturligtvis rätt i sak när han säger att Volvo rimligtvis borde ha råd att bibehålla personal vid Umeverken med tanke på de gigantiska vinster som bolaget gjort under de senaste åren. Hoppas att regeringen kommer ihåg detta när ”Sveriges höga bolagsskatter och starka anställningsskydd” ifrågasätts.
Nu är situationen sådan att delar av företaget riskerar att försvinna ur landet och då måste regeringen agera. Staten måste ta ansvar för vår hårt drabbade region.
Vänsterpartiet föreslår i sin motion i riksdagen med anledning av fordonskrisen att staten går in med ekonomiskt stöd till fortbildning av anställda i branscher med sviktande orderingång för att förhindra varsel och uppsägningar. Anställda som under en period inte behövs i produktionen bör erbjudas relevanta studier för att sen återgå till sitt jobb. Företaget finansierar utbildningen och staten står för ersättning till de studerande i enlighet med ersättningen från a-kassan.
I andra länder, t.ex. Belgien finns ett permitteringsstöd som även borde kunna prövas i Sverige. I nuläget är förutsättningarna för de anställda inom fordonsindustrin i Europa helt olika. Med vår nuvarande regering så tillhör arbetarna vid Umeverken de stora förlorarna.
Det måste till en konkret arbetsmarknadspolitik anpassad för lågkonjunktur, situationen i Västerbotten är extrem. Vi kan inte vänta på att de finansiella systemen i Europa ska komma i ordning.
– Varken Sverige eller Västerbotten har någon större nytta av näringsminister Maud Olofsson!

Vänsterpartiets riksdagsledamot LiseLotte Olsson och Vänsterpartiets distriktsordförande i Västerbotten Margaretha Löfgren