Allmänt

Rapport från bänk 169, vecka 40

Riksdagsledamot LiseLotte Olsson rapporterar:

Vecka 40 var slutspurten för att få ihop Vänsterpartiets alternativa budget som släpptes den 7 oktober. Några små axplock; vi har i vår budget tydliga och bra satsningar på kollektivtrafik, vi avsätter mer pengar till kommuner och landsting, vi säger nej till alla regeringens besparingar på de sjuka och vi vill bygga fler hyresbostäder. Utöver denna budgetmotion så skriver vi allmänna motioner om det mesta. De motionerna är ännu inte klara men ska så vara inom de närmaste veckorna och ska då vara tillgängliga på partiets rikshemsida.Här i riksdagen ordnas ibland spännande morgonmöten – de allra flesta hinner man inte gå på men här om dagen tog jag mig tid att lyssna på Susan Faludi. Hon berättade om sin nya bok ”Den amerikanska mardrömmen” – bakhållet mot kvinnorna. Hon ställer i boken frågan om vad det finns för samband mellan terrorattacken mot World Trade Center 2001, John Wayne och Doris Day. Varför blev attacken en förevändig för att återupprätta förlegade hemmafruideal?
Hinner på denna korta text inte berätta om hennes teori men rekommenderar er att läsa boken som nu finns på svenska!
/LiseLotte