Allmänt

Låga patientavgifter är bra fördelningspolitik!

Idag behandlades budgeten för 2009-2011 på landstingsstyrelsen. Vänsterpartiet har i hela budgetarbetet jobbat för att patientavgifterna inte ska höjas, men tyvärr inte fått en majoritet med sig. I budgeten lägger socialdemokraterna och de borgerliga partierna förslag på att införa en avgift på besök distriktssköterskor, mottagningssköterskor och undersköterskor i primärvården. Även hembesök ska börja kosta, och det föreslås också avgifter på olika hjälpmedel och på hälsoundersökningar.

– Det är bra fördelningspolitik att ha låga patientavgifter, säger Maria Grip, gruppledare för Vänsterpartiet. Vi ska finansiera vården solidariskt via skatten i stället för att ta ut ytterligare 18 miljoner från sjuka och olycksdrabbade.– Avgifter kan ibland användas för att styra till rätt vårdnivå. Det är därför mycket olyckligt att det nu kostar lika mycket att gå till en sköterska som till en läkare, när vi vill stimulera medborgarna att besöka sköterskor i större utsträckning och läkare i mindre utsträckning, fortsätter Grip.

Höjda avgifter i stället för finansiering via skattemedlen flyttar kostnaden från män till kvinnor, från höginkomsttagare i arbetsför ålder (flest i kusten) till pensionärer (flest i inlandet). Vänsterpartiet anser att det är fullt möjligt att klara av ekonomin utan att höja patientavgifterna på det här sättet. Vänstern lägger bland annat förslag på att Citymottagningen i Umeå ska stängas, ett minskat anslag för regional utveckling och för privata vårdgivare.

– De som har en ansträngd ekonomisk situation löper större risk att drabbas av ohälsa, och det är inte rimligt att den gruppen ska betala ännu mer för sin vård. Det fördelar resurserna i vårt samhälle än mer orättvist, avslutar Maria.

För mer information, kontakta:
Maria Grip, Gruppledare
Kjell Bäckman, Politisk sekreterare