Allmänt

Rapport från bänk 169, v19

Idag är det en sommardag här nere och jag har en strålande utsikt över Strömmen och gröna träd, häggen blommar och syrenerna är på gång, det enda som stör min fridfulla utsikt är Rosenbad.

Har just kommit från ett utskottssammanträde (socialförsäkring) där vi justerade bla ett betänkande om vårdnadsbidrag. Kd:s ledamot sa att hon var ”närmast euforisk” över detta betänkande… En enig opposition reserverade sig (förstås) vi menar bl a att ett vårdnadsbidrag är otidsenligt och att det inte främjar ett jämställt föräldraskap. Kvinnor, som oftast är de med redan lägst inkomst i hushållet, blir de stora förlorarna.

En annan punkt på dagens utskottsmöte var ett betänkande om ”Åtgärder mot missbruk av tillfällig föräldrapenning” Regeringen är oförtruten i sin jakt på fuskare och kommer att genomföra en lag på att den verksamhet där barnet vistas, ska vara skyldig att utfärda ett intyg för att styrka att barnet varit frånvarande för att föräldern ska ha rätt till tillfällig föräldrapenning.

Vi, s och mp har en gemensam reservation där vi motsätter oss förslaget och menar att det är en åtgärd som riskerar att ta tid och resurser i anspråk som varit bättre att det kommit barnen i verksamheterna tillgodo. Dessutom står åtgärden inte alls proportion till problemets omfattning.

Det enda vi egentligen vet idag är att fusket är mycket mindre än Husmark Persson säger och att denna åtgärd bara är en i raden där högern vill trumma in sin ”sanning” om det fuskande svenska folket.

Glad och skön Pingst!

LiseLotte Olsson