Allmänt

Byt regering, byt politik!

Margaretha Löfgren, distriktsordförande:
-Nu börjar vi jobba för att mobilisera folk att förändra regering och politik år 2010!

Vid Vänsterpartiet Västerbottens årskonferens i Skellefteå omvaldes Vilhelminapolitikern Margareta Löfgren till att leda arbetet i länet. Hon har en lång erfarenhet av inlandets politiska frågor, och har under senare år bidragit med detta till vänsterpartisternas arbete i länet. Det var tydligt att deltagarna var eniga i uppfattningen att det behövs en politik för trygga villkor för sjuka och funktionshindrade.
Riksdagsledamoten LiseLotte Olsson, som arbetar med socialförsäkringsfrågor, närvarade och fick ta emot många frågor kring effekterna av sämre ersättningar till människor som förlorat eller aldrig haft arbetsförmåga.
Andra frågor som togs upp var ombud som ville se en aktivare miljöpolitik, bland annat nämndes uranbrytningens skadliga miljöpåverkan.

Partiledningen representerades av Anna Hövenmark, till vardags kommunalråd i Jokkmokk. Hon tog bland annat upp kritiken mot förslagen att Apoteken ska avregleras och mediciner ska börja tillhandahållas i livsmedelsbutiker och bensinstationer.
-Även borgerliga väljare tycker det galet att mediciner ska börja hanteras av folk som saknar kunskap och utbildning, rätt medicin är ofta mycket bra, men att äta fel medicin och i fel doser kan gå mycket illa, framhöll hon.

Fråga Folket om EU:s nya grundlag.
Hövenmark påpekade också att Vänsterpartiet vill ha en folkomröstning om den nya grundlag som EU tänkt driva igenom. I dagsläget är det bara Irland som ska göra en folkomröstning i frågan.
-Jag accepterar inte talet om att en ny grundlag är för krånglig för folk att förstå, medborgarna förstår dessa frågor lika bra som politiker, sade hon.

Under konferensen hade man uppskattade seminarier där medlemmar från olika lokalföreningar berättade om lyckade arbetsmetoder man använt sig av under året. Bland annat togs upp aktiviteterna på Lycksele marknad, Umeås arbete på stadsdelen Ålidhem och Skellefteås arbete för att bredda verksamheten. Maria Grip, gruppledare i landstinget informerade bl.a. regeringens planer för privatisering av sjukvården.

För mer information:
Margaretha Löfgren 070-2043851