Uttalande från distriktsårskonferensen 2017

Vänsterpartiet Västerbotten har under helgen haft distriktsårskonferens i Lycksele. Bore Sköld från Umeå omvaldes som ordförande.

– Nu går vi in i ett valår och vi i Vänsterpartiet är övertygade om att vår politik kommer att vara avgörande i valet 2018. Vi är det enda partiet som fortfarande vill ha kvar en stark välfärdstat där jämlikhet och rättvisa är ledord. 6 timmars arbetsdag är ett verktyg för att nå dit, säger Bore Sköld.

Årskonferensen enades om följande uttalande:

6 timmars arbetsdag är framtidens stora frihetsreform. Det är feminism i praktiken. Runt om i landet där Vänsterpartiet är med och styr genomförs olika projekt med arbetstidsförkortning. Vänsterpartiet Västerbotten tar nu avstamp i detta inför en kommande valrörelse. I Västerbottens läns landsting såväl som i länets kommuner kommer vi att driva frågan i valet 2018.

Det som idag blir vinster åt aktiebolag i välfärden borde istället investeras i 6 timmars arbetsdag för de som arbetar inom välfärden, de flesta av dem är kvinnor. Många kvinnor som har yrkesarbetat hela sitt liv har inte en pension som går att leva på. Sverige går bra ekonomiskt, men det kommer inte alla till del. Istället är det psykisk ohälsa, utbrändhet och otrygghet som breder ut sig. Det är dags att det moderna samhällets framgångar växlas in i bättre arbetsvillkor och bättre möjligheter för anställda att ta en större del i samhällets utveckling.

Västerbottens läns landsting har tagit över stafettpinnen från Göteborg och drar nu igång 6 timmars arbetsdag för städverksamheten på Skellefteå lasarett. Umeå har gjort det, och Vilhelmina kommer att göra det. 6 timmars arbetsdag är vägen till ett modernt och hållbart arbetsliv.

/Vänsterpartiet Västerbottens distriktsårskonferens 2017

Kontakt:
Bore Sköld, distriktsordförande (V)

LiseLotte Olsson, landstingsråd (V)